"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelaku keganasan anti-Muslim di India dituntut dikenakan tindakan tegas

MALAYSIA DATELINE
Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Malaysia menuntut supaya tindakan tegas segera dikenakan terhadap pesalah Jharkhand Lynching di India pada 17 Jun lalu.

Dalam satu kenyataan hari ini, Presiden MAPIM, Mohd Azmi Abdul Hamid, Presiden Kesatuan Antarabangsa Ulama Muslimin, Malaysia Datuk Seri Ahmad Awang dan Presiden Setiausaha Perhimpunan Ulama Asia, Datuk Wira Abdul Ghani Samsudin menyifatkan video yang ditularkan berhubung insiden itu baru-baru ini adalah tindakan yang kejam.

“Ia adalah satu-satunya kekejaman yang tidak berperikemanusiaan untuk membenarkan penyebaran kebencian dan serangan terhadap minoriti Islam di India.

“Ini bukan satu kes terpencil, ia menggambarkan kebencian yang berleluasa yang diabaikan dan tidak ditanggung oleh pihak berkuasa India yang memberi isyarat bagaimana fanatik kempen Hindutva diberikan ruang untuk bertindak dengan sewenang-wenangnya.

“Ini adalah rancangan yang teratur dan sengaja oleh fanatik Hindutva terhadap individu dan komuniti minoriti Muslim yang menyebar di banyak negeri di India,” kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, Laporan Religy Freedom 2018 menegaskan bahawa kejadian perpecahan tentang keganasan anti-Islam di India tidak boleh dihentikan.

Pihaknyai amat bimbang bahawa sementara kerajaan Modi menyatakan komitmennya untuk melindungi dan menghormati hak-hak minoriti, jelas sekali bahawa ketakutan serangan komunal terhadap minoriti agama terbesar tidak diikuti, tetapi sebenarnya berleluasa.

“Kami kesal dan mengutuk lonjakan keganasan anti-Islam sekarang apatah lagi selepas kemenangan kerajaan BJP baru-baru ini.

“Kes salah seorang anak muda Tabrej Ansari yang berusia 24 tahun dari Jharkhand, secara kejam diseksa secara terbuka dan meninggal dunia disebabkan kecederaan yang dialami, tidak boleh dibiarkan tanpa tindakan tegas terhadap pesalah.

“Kerajaan mempunyai kewajipan untuk melindungi minoriti di seluruh India, kegagalan berbuat demikian akan membawa kesan serius dari umat Islam di seluruh dunia.

“Tabrej dan mangsa lain yang serupa mesti diberi keadilan sewajarnya,” tambahnya.

Kata NGO berkenaan lagi, pihaknya telah mengikuti siri penumpuan anti-Muslim di India dan menuntut bahawa kerajaan India mengambil langkah yang diperlukan sekurang-kurangnya, kami merujuk keadaan kepada agensi-agensi antarabangsa.

Sehubungan itu pihaknya menuntut:

1. Pesalah insiden Jharkand untuk menghadapi undang-undang penuh.

2. Kerajaan India melindungi hak-hak dan kehidupan umat Islam dan semua agama minoriti lain.

3. Kerajaan India untuk bertindak terhadap fanatik Hinduntva dan menghentikan mereka daripada meneruskan keganasan mereka terhadap umat Islam.

4. OIC untuk mengeluarkan kenyataan yang tugas untuk memanggil kerajaan India agar menghentikan keangkuhan dan mendesak India supaya mematuhi undang-undang antarabangsa mengenai kebebasan beragama.

Tiada ulasan: