"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terima dana 1MDB: Pemuda PH desak RoS ambil tindakan tegas ke atas Umno

MALAYSIADATELINE
Pemuda harapan Malaysia hari ini menyerahkan surat kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS) mendesak agar mengenakan tindakan tegas ke atas Umno.

Ini susulan kaitan parti itu antara 41 entiti dan pertubuhan politik yang telah menerima wang secara haram daripada 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagaimana dimumkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mana RM212juta telah dipindahkan kepada Umno.

Ketua Penerangan Pemuda PH Ulya Aqamah Husamudin berkata, ini adalah tindakan yang tidam boleh dimaafkan kerana wang 1MDB sepatutnya digunakan untuk pembangunan ekonomi negara bukan untuk kepentingan parti dan kegunaan Umno.

“Tindakan memindahkan dana dengan jumlah begitu besar menunjukkkan terdapat salah guna kuasa dan kesalahan penggunaan wang rakyat oleh Umno.

“Andai dibiarkan tanpa tindakan tegas, kerisauan kami adalah amalan terkutuk itu menjadi ikutan di masa hadapan dan perkara sama akan berulang kembali,” ujarnya dalam kenyataan.

Justeru adalah penting RoS megenakan tindakan ke atas Umno sebagai pengajaran dan peringatan kepada semua.

Tiada ulasan: