"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

KKM jangka perlu 3 bulan untuk landai keluk jangkitan Covid-19

Hariz Mohd

Kementerian Kesihatan (KKM) menjangka 12 minggu diperlukan untuk melandaikan keluk jangkitan baru Covid-19.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah, unjuran itu berdasarkan data semasa KKM, yang menurutnya boleh berubah setelah dua minggu penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan (PKP).

"Apa yang penting, kita di landasan betul dan harap kepatuhan prosedur operasi standard (SOP), dan kalau boleh rakyat duduk rumah. Kalau terpaksa keluar, pakai pelitup muka, cuci tangan dan (jaga) penjarakan. Kita harap (langkah ini) dapat turunkan (kadar jangkitan).

"Dari segi melandaikan keluk, kita jangka akan dapat lihat dalam tempoh 12 minggu. Kita lihat dua minggu ini dulu, perlu atau tidak (ambil langkah selanjutnya).

"Berdasarkan data, dalam bulan Mei kita boleh landaikan keluk jangkitan Covid-19 di negara kita," katanya ketika sidang media di Putrajaya hari ini.

Noor Hisham berkata demikian ketika menjawab soalan sama ada keluk jangkitan wabak dapat dilandaikan dalam tempoh dua minggu pelaksanaan PKP.

Tiada ulasan: