"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PKP: Kasihan rakyat Kelantan sebab Exco ‘cerdik sangat’

MALAYSIA DATELINE

Permohonan kerajaan Pas Kelantan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) mengundang rasa kasihan kepada rakyat negeri itu.

Naib Ketua AMANAH Rantau Panjang Mohd Hisyamuddin Ghazali berpandangan Kerajaan Pas Kelantan boleh memohon untuk melaksanakan PKP khas bagi mukim tertentu sahaja.

“Permohonan PKP oleh Exco Pas Kelantan telah diterima. Kesian rakyat sebab Exco ‘cerdik sangat’,” katanya.

Katanya, kawasan yang di katagori zon merah hanya enam kawasan sahaja iaitu Wakaf Bharu, Panji, Peringat, Chiku, Galas dan Melawi.

“Jika Exco Kelantan cerdik, mereka umum PKP khas untuk Mukim tertentu sahaja,”katanya.

Beliau yang juga Pemuda AMANAH Nasional berkata pelaksanaan PKP seluruh negeri yang bermula 16 hingga 26 Januari 2021 akan menjejaskan ekonomi peniaga kecil.

“Bukannya minta PKP seluruh Negeri Kelantan, habis jejas ekonomi peniaga kecil, buruh kerja harian, IKS, restoran dan banyak lagi di Kelantan,” tulis beliau di Facebooknya.

Katanya, kes harian di Kelantan hanya 79 kes berbanding di Terengganu iaitu 92 kes dan Pahang 70 kes.

“Kenapa Terengganu dan Pahang tak kena PKP? Apapun sama-sama jaga diri dan keluarga. Semoga semua selamat,” ujar beliau.

Hari ini, Menteri Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang medianya mengumumkan PKP di seluruh negeri Kelantan bermula 16 Januari sehingga 26 Januari 2021.

Sebelum ini, Kerajaan Kelantan melalui Exco Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan, Dr Izani Husin tidak menolak kemungkinan memohon PKP dilaksanakan sekiranya kes COVID-19 terus mencatatkan peningkatan.

Izani Husin meminta rakyat Kelantan supaya mematuhi SOP memandangkan kesemua daerah di negeri itu sudah dikategorikan sebagai Zon Merah. 

Tiada ulasan: