"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Netanyahu mahu serang Hamas habis-habisan

MALAYSIA DATELINE

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu memberi amaran operasi ketenteraan Israel terhadap Hamas akan diteruskan ‘dengan kekuatan penuh’.

Beliau berkata, Israel akan bertindak sekarang selama mana mereka perlu bagi memulihkan ketenangan dan mengakui walaupun ianya akan memakan masa.

“Kami bertindak sekarang, selama perlu, untuk memulihkan ketenangan … Ini akan memakan masa,” Mr Netanyahu memberi amaran sepertimana dipetik BBC News.

Dalam pada itu, Majlis Keselamatan PBB mengadakan pertemuan darurat, dengan orang tengah antarabangsa berharap dapat melakukan gencatan senjata.

Setiausaha Jeneral PBB Antonio Guterres membuka pertemuan itu dengan menggambarkan kekerasan itu “sangat mengerikan” dan mengatakan pertempuran harus segera dihentikan.

Serangan udara Israel di Gaza tepat selepas tengah malam pada hari Ahad, menyebabkan sekurang-kurangnya tiga bangunan runtuh dan puluhan kematian.

Sehingga kini 42 orang, termasuk 16 wanita dan 10 kanak-kanak, mati dalam serangan udara Israel terbaru.

Sepuluh orang, termasuk dua kanak-kanak, telah terbunuh dalam serangan roket ke atas Israel sejak Isnin, kata Israel.

Angka kematian keseluruhan di Gaza kini berjumlah 197 orang, termasuk 58 kanak-kanak dan 34 wanita, dengan 1.235 cedera, menurut kementerian kesihatan yang dikendalikan Hamas. Israel mengatakan puluhan militan adalah antara yang terkorban.

Tiada ulasan: