"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Patutnya cerdik, awat tak cerdik ya?

HANIPA MAIDIN

Jika kita membaca sejarah Islam, kita boleh melihat betapa ramainya ulama’ islam yang amat geliga sungguh otak mereka dalam pelbagai disiplin ilmu. Sebagai Muslim, saya rasa bangga.

Kita lihat sebagai contoh dlm ilmu teologi atau disebut juga ilmu kalam. Saya amat tertarik melihat dialog lejen antara Imam ابو الحسن الاشعري dengan tokoh besar mu’tazilah iaitu ابو علي الجباءي.

Cara imam Abu Hassan Al -‘Asya’ari رحمه الله mematahkan hujah lawan beliau amat amat mengagumkan.

Jika kita baca kitab “fiqh al-sunnah” karangan Sayid Sabiq, pengarang ada membawa dialog antara Imam Al-Syafiee رضي الله عنه dan Imam Malik رضي الله عنه mengenai hukum ke atas orang yang meninggalkan solat. Menarik hujah imam Al-Syafiee.

Sebab itu, jujurnya, maaf cakap, saya agak keliru bila lihat ada para ostad zaman la ni yang nampak sgt, dengan hormat, dilihat tak cerdik.

Letak tepi dulu soal penguasaan bahasa arab depa, berhujah dlm bahasa melayu pun selalu ke laut.

Tiada ulasan: