"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khir Toyo, Dah Tak Laku, Baru Pandai Menyindir

laniisma
Khir Toyo yang dituduh melakukan rasuah dengan bisnes rumahnya, dan boleh dikira dah tak laku, baru pandai menyindir dan mengutuk.

Khir telah dibuang, kerana kita mengetahui sekirannya Umno yang dituduh ke mahkamah, maka 'bos besar' telah tidak berkenan dengan mereka, kalau bos berkenan, segunung duit rasuah pun yang dilakukan akan mereka tetap terselamat.

Langkah pertama Khir menimbulkan persoalan sama ada penjelasan kerajaan, terutama berhubung kenaikan kos sara hidup berjaya menyakinkan rakyat. Juga kenaikan kos sara hidup yang kian menjadi-jadi sejak wujudnya makmal rasionalisasi subsidi boleh menjadikan sebahagian besar rakyat menerima sahaja apa yang ditawarkan oleh Pakatan.

Khir juga menyindir menteri 'jaga makmal' boleh memberi penjelasan yang logik, rasional dan sangat akademik kepada rakyat bagi menjustifikasikan kenaikan harga barang, petrol dan pengenaan pelbagai cukai termasuk kemungkinan pelaksanaan (cukai) GST. Khir juga mempersoalkan menteri 'jaga lektik' dengan tindakan mengumumkan kerajaan bersetuju kenaikan tarif letrik tapi masa belum sesuai.

Saranan Khir ada benarnya tetapi inilah kaedahnya dalam Umno, mereka akan berani menyindir dan mengutuk kerajaan sekiranya sudah 'nyawa-nyawa ikan'. Sekiranya sihat dan masih ketawa besar, mereka akan senyap sesenyapnya. Tiada bantahan dan hanya 'Baik tuan!!!'.

Tiada ulasan: