"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ancak: Zambry berbohong dan kelirukan Harussani?

Harakahdaily
IPOH, 29 Dis: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) merasa kesal dengan keterangan yang mengelirukan daripada Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir kepada mufti negeri, Tan Sri Harussani Zakaria berhubung majlis ancak.

Timbalan ketuanya, Mohd Munir Ali menyatakan demikian setelah meneliti surat jawapan balas Zambry kepada Harussani berhubung dengan perbuatannya menghadiri majlis ancak tiang seri dua bulan yang lepas.

Katanya, hujah menteri besar itu tidak diperkukuhkan dengan nas Al-Quran dan Sirah Nabi bagi menjelaskan kepada ummat Islam hukum sebenar terhadap majlis yang diadakan tersebut.

“DPPN Pk melihat Datuk Seri Zambry tidak berkata benar setelah Tan Sri Harussani ingin mendapatkan penjelasan.
“Jelas Datuk Seri Zambry yang baru menunaikan ibadah haji tidak memperjelaskan perkara sebenar apa yang sebenarnya berlaku pada hari tersebut di Kampung Guar, Manong,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, DPPN Pk amat kesal sikap berdalih Zambry kerana masih mengelirukan umat Islam di negeri ini khasnya dan negara amnya.

Sehubungan itu, tegasnya DPPN Pk mendesak Zambry agar menjelaskan perkara sebenar supaya tidak terus mengelirukan umat Islam.

Ini, tambahnya kerana Zambry yang memegang jawatan penting berkaitan agama Islam tidak sepatutnya menghadiri atau membenarkan majlis seumpama Majlis Ancak Tiang Seri dijalankan serta diamalkan kembali di negeri ini.

“DPPN Pk meminta kepekaan Datuk Seri Zambry agar berterus terang di dalam perkara ini agar ummat Islam tidak terus mengamalkannya,” ujarnya.

Tiada ulasan: