"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ibu Islam Bangga Sambut Bayi Hari Krismas?

bekokcobbong
Dahsyat ah TV3..tadi tengok Buletin Utama, disiarkan berita sambutan Hari Krismas hari ini 25 Disember. Ayat standard yang biasa di dengar biasa ah..''disambut secara sederhana tetapi meriah'..

Tapi bukan ayat tu yang nak dipersoalkan. Tetapi berita tentang anak-anak yang baru dilahirkan pada 25 Disember berkebetulan dengan hari Krismas ni. Tak silap aku katanya di suatu hospital di KL lebih kurang dalam 28 orang lahir tarikh hari ni. Kemudian ditunjukkanlah sedutan temubual dengan ibu-ibu yang baru bersalin tersebut bagi menunjukkan kebanggaan mereka menyambut bayi pada tarikh tersebut. 

Sangka aku yang diinterview itu tentulah dikhususkan ibu-ibu penganut kristian memandangkan 25 Disember sambutan hari agama mereka. Tapi terkezut tengok ada jugak diinterview seorang ibu melayu(yang aku yakin seorang Islam). Beliau seolah-olah cuba dipaparkan oleh TV3 turut gembira kerana menyambut kelahiran bayi di Hari Krismas sepertimana ibu-ibu penganut kristian yang lain.

Apa yang nak ditunjukkan oleh TV3.Konsep 1Malaysiakah atau konsep pluralisme? Sungguh cacamarba ah TV3. Sungguh tak sensitif. Tak serikkah isu Orang Tua Santa Claus sambut raya aidilfitri itu hari? Betullah orang cakap TV3 ni TV3 1/4. Ke guane gamok?

Tiada ulasan: