"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Projek RAPID Pengerang : Pengkhianatan Terhadap Rakyat !

Mazlan Aliman
TERDAPAT dua projek mega yang sedang dan akan dibangunkan di Pengerang. Pertama, Terminal Tangki Laut Dalam Bebas bagi industri simpanan minyak mentah oleh Dialog Group Berhad(Dialog) yang sudah pun dimulaka.

dan kedua, Kompleks Hab Penapisan Minyak dan Petrokimia(RAPID) oleh Petronas yang jangka akan dimulakan pada tahun 2013.

Cadangan pembinaan utama merangkumi:-
1. Kilang Penapisan dengan kapasiti menapis sebanyak 300,000 tong sehari
2. Kompleks petrochemical dengan jumlah pengeluaran tahunan sebanyak 3,000,000 tan

Selain Plan Pengeluaran utama, fasiliti sokongan operasi RAPID:

1. Pengerang Cogeneration Plant(PCP)
2. LNG Regassification Facility(RGT-2 Terminal)
3. Fasiliti berpusat seperti pusat rawatan air terbuang, perbekalan air utiliti, instrumentation air and centralized Flaring.

ISU2 YANG MENIMBULKAN TANDATANYA

1. DIALOG telah menawarkan saham sebanyak 10% kepada Kerajaan Negeri Johor bagi proses pengambilan tanah. DIALOG tidak akan berdepan dengan bantahan penduduk kampung yg tanahnya terlibat. Sebaliknya, 'memperkuda' Kerajaan Negeri dengan 'rasuah' 10% tersebut. Soal pampasan, pindahkan penduduk, majlis penerangan dan hal2 yg berkaitan adalah tgjawab Kerajaan Negeri.

Yang penting kerja2 menghalau penduduk terlibat mesti berjalan mengikut jadual. Sebarang kelewatan merugikan syarikat- DIALOG.

DIALOG berkehendakkan 6424 ekar sahaja, namun Kerajaan Negeri mengurniakan 22,500 ekar tanah utk projek keseluruhannya. Kerja2 memindahkan 927 keluarga dari tujuh kampung iaitu Sungai Kapal, Teluk Empang, Langkah Baik, Sebong, Batu Mas, Kg Jawa dan Sg Buntu ke lokasi cadangan tanah seluas 387 ekar di Kg Dato' Abd Ghani Othman utk plot A dan 800 ekar di ka

Tiada ulasan: