"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Asri akan bertanding dalam PRU-13 nanti?

TinBuruk
Pilihan Raya ke-13 makin hampir. Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak makin terdesak untuk menyatakan tarikh untuk pilihan raya. Kalau sebelum ini DS Najib boleh memberikan tekanan kepada orang lain kerana tarikh pilihan raya hanya ada dalam kepala beliau sahaja!!

Tapi sekarang Dato' Seri Najib pula terdesak kerana tidak mampu menentukan bila pilihan raya ke-13. Ini sama sekali merendahkan kemampuan dirinya sendiri.

Kita ketepikan soal tarikh pilihan raya. Kita bincang bagaimana pun calon 'winnable candidate' (boleh memang). Dalam hal ini semua parti politik berlumba-lumba mencari calon winnable candidate dan tokoh-tokoh masyarakat, teramasuk artis juga menjadi pilihan.

Dalam hal ini Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza) tidak lari daripada menjadi rebutan parti-parti politik. UMNO banyak kali menawarkan tempat untuk bertanding malah ada janji-janji jawatan jika memang walaupun itu tidak rasmi sekadar disebut oleh beberapa kepimpinan tertinggi UMNO sahaja.

PAS juga tak terkecuali. Dato' Harun Taib, Ketua Dewan Ulama PAS banyak kali juga menawarkan kepada Dr Asri untuk masuk PAS. Malah dalam beberapa pertemuan Dato' Harun walaupun berseleroh ada menyatakan hasrat PAS untuk memberi ruang Dr Asri bergerak di dalamnya.

Tapi Dr Asri menolak.

Saya kurang maklumat berkenaan dengan PKR, walaupun ada sumber menyebut ada juga tawaran ini. Tapi saya lebih suka untuk menulis tentang maklumat muktahir ini bagaimana DAP pun terlibat menawarkan perkara yang sama kepada Dr Asri.

Ini mungkin mengejutkan! Tapi dalam politik ini tidak mustahil. Ada ramai intelektual Melayu yang bersifat libral dan ingin melihat demokrasi yang adil aalah mereka yang mendokong perkara ini. Kenapa DAP menjadi pilihan mereka itu kena buat reseach.

Mereka ini ingin Dr Asri bergiat didalam DAP kerana Dr Asri lebih bebas dan terbuka berbanding kalau Dr Asri bergerak dalam PAS atau PKR.

Ada juga menyebut Dr Asri jika bertanding di Perak atas tiket DAP berpeluang untuk mentadbir negeri Perak yang sekarang ini mengikut kajian mutakhir di Universiti memihak kepada Pakatan Rakyat.

Kita sama-sama tunggu cerita selanjutnya. Adakah khabar angin ini akan menjadi realiti!

Tin Buruk
http://tin-buruk.blogspot.com 

Tiada ulasan: