"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ulasan Dr. Danial berhubung 'AlQuran Menjawab' di TV9

Dr Danial ZA

Salam. Terima kasih atas respon berkaitan surah an-Naml ayat 88 berkaitan 'gunung-ganang bergerak.'

Sebenarnya perbincangan tentangnya lebih panjang dan terpaksa dipotong sebab waktu siarannya terpaksa dipendekkan.

Juga disebabkan kekerdilan Dr Danial sendiri, maka pemilihan kalimat mungkin kurang tepat dan tidak membantu ke arah kefahaman
yang dimaksudkan....

Perbincangan ayat itu dikaitkan dengan ayat 53 surah Fussilat: “Akan Kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran Kami di segenap u***** (penjuru) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa al-Quran itu benar.” Ayat ini bermula dengan 'sa' yang melambangkan 'akan datang'. Ulama berkata sebahagian bukti yang menyokong kebenaran al-Quran (terutama ttg alam dan kejadian manusia) akan Allah perlihatkan kemudian (akan datang) dan besar kemungkinan tidak diperlihatkan buktinya diwaktu ayat itu diturunkan.

Bagi as-Syeikh Said Hawa ia satu janji Allah kpd kita maka dalam al-Asas fit Tafsir beliau berkata, “Dalam buku saya bertajuk ‘Ar-Rasul’ saya membuktikan bagaimana Allah menunaikan janjinya yang terdapat dalam ayat ini. Jika manusia melihat kepada segenap penjuru alam dan diri mereka sendiri, mereka akan melihat sesuatu yang membenarkan al-Quran. Apabila apa yang mereka lihat itu dikaitkan dengan apa yang terdapat dalam al-Quran, mereka akan meyakini bahawa al-Quran sebenarnya datang daripada Allah. Saya telah memberikan banyak contoh berhubung perkara ini dan sesiapa yang membaca kitab tafsir ini (iaitu al-Asas fit Tafsir) dia akan memahaminya secara yang lebih jelas.”

Dalam Tafsir al-Azhar pula Hamka berkata, “Dalam ayat ini dinyatakan bahawa al-Quran ini kian lama kian nyata kebenarannya. Bukti kebenaran itu akan muncul di segenap penjuru bahkan pada diri mereka (manusia) sendiri. Mungkin beberapa perkara yang diterangkan Quran tatkala ia mula diturunkan belum difahami tetapi kelak (ketika zaman berubah) dan otak manusia menjadi (semakin maju) akan nampaklah kebenaran itu. Sudah 14 abad Quran diturunkan dan semakin berkembang pengetahuan manusia tentang alam (semakin) bersinarlah rahsia kebenaran Quran.”

Maka isu yg ditimbulkan sebenarnya berkaitan dengan perbincangan ulama seperti yg dipaparkan ini. Mungkin kelemahan saya tidak memampukan saya menyampaikan mesej ayat secara yg mantap. Semoga Allah mengampuni saya.

Tiada ulasan: