"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'KUNG FU INFIGHTING' menular dlm Umno: Sabotaj tugas utama, wang asas

Nawawi Mohamad, Wong Choon Mei
'KUNG FU INFIGHTING' menular dlm Umno: Sabotaj tugas utama, wang asas perjuangan
Masih ingat lagi pada lagu 'Everybody was Kung Fu Fighting'?'

Ada satu set lirik lagu (ditulis semula di bawah) yang hangat diperkatakan dan mencerminkan apa yang sedang berlaku dalam UMNO baru-baru ini semasa perhimpunan agung Umno diadakan walaupun Perdana Menteri Najib Razak dan pemimpin parti yang lain mendakwa semangat bersatu lebih menebal dalam Umno dari tahun 2008 apabila UMNO diketuai oleh Abdullah Badawi.

Walaupun mereka berkata demikian, apa yang sebenarnya mahu ditekankan oleh mereka adalah kegagalan teruk pilihanraya umum pada tahun 2008 dibawah pimpinan Abdullah Badawi.

Pertelingkahan ini sememangnya petanda atau bukti bahawa kemelut dalaman Umno semakin parah.

Everybody in UMNO was sabotaging (Semua dalam UMNO sedang mensabotaj)

Those warlords really loved their infighting (Panglima Umno suka bergaduh sesama sendiri)

In fact, it was is little bit frightening (Sebenarnya agak menakutkan)

But they seem to care like nothing (Namun mereka bagaikan tak peduli)

Fokus hanya untuk mensabotaj

Sebenarnya, ia adalah normal bagi dua parti politik yang berbeza untuk mensabotaj antara satu sama lain, tetapi apabila para pemimpin dari parti yang sama meletakkan kepentingan sendiri sebagai keutamaan dengan ghairahnya memperlekehkan ahli yang lain dari pecahan yang bertelagah- ia menandakan bukan sahaja masalah besar yang bakal melanda, tetapi kekalahan tidak akan boleh dielakkan lagi.

Walau bagaimanapun, perteligkahan yang begitu hebat untuk merebut kawasan dan habuan yang bakal diperolehi darinya, bakal dipilih untuk memenangi kerusi pada pilihanraya umum ke 13, menjadikan para pensabotaj dalam Umno tahu bagaimana untuk bermain permainan ini. Inilah yang mendominasi perhimpunan agung ke-66 Umno. Malah, para pengkritik mula menuduh UMNO tidak mampu mengawal pemimpin-pemimpinnya dari segenap peringkat yang nampaknya sudah bersedia untuk memberontak percaya apa yang mereka dakwa selama ini adalah benar.

Malah, Najib sendiri terpaksa menenangkan mereka dalam perhimpunan itu. Ugutan dan ancaman telah gagal memberi sebarang kesan dan sekarang, dia seperti lembu dicucuk hidung- bukan sebaliknya. Dia terpaksa memujuk, memuaskan hati mereka malah merasuah mereka untuk setia kepadanya. Sebagai contoh, apabila lembaga disiplin UMNO baru-baru ini melucutkan 2 ahli dari Sabah, tindakan itu menjadi perhatian. Pertelingkahan masih berterusan malah menjadi semakin parah.

Kenapa ini berlaku? Kenapa ahli UMNO saling mensabotaj? Apabila ahli veteran bertanya, jawapan yang tidak boleh mereka elakkan adalah KENAPA TIDAK? Semua di dalam UMNO berbuat demikian! Jika saya tidak dapat apa yang saya mahukan, kenapa musuh saya boleh- apabila kami berada dalam parti yang sama- faham? Apakah ini sahaja puncanya- keruntuhan akhlak?

Wang asas perjuangan

Sebenarnya, sebahagian daripada sebab itu adalah WANG. Seperti biasa, dalam UMNO, wang tidak boleh dipisahkan dari mana-mana isu. Semuanya kerana wang merupakan budaya UMNO dan ini telah menular seperti barah dalam semua urusan kerajaan BN. Apa sahaja yang dilakukan oleh pemimpin UMNO dan setiap urusan kerajaan BN, pasti ada ganjaran wang disebaliknya. Inilah belang UMNO dan tidak hairanlah dasar parti telah berubah dari menjaga hak orang Melayu kepada mencari harta.

Bagi orang Melayu dalam UMNO, ada 4 cara untuk menjadi kaya; melalui pewarisan, merompak, perniagaan atau menjadi ahli politik UMNO yang berpengaruh. Ada yang lebih sinis lagi dengan mengatakan ianya, politik, politik, politik, politik!

Sebenarnya, mewarisi kekayaan adalah keistimewaan bagi mereka yang bernasib baik dan ramai orang Melayu UMNO datang dari keluarga yang kurang bernasib baik. Sudah tentu, apa yang mereka warisi hanya sedikit sahaja.

Dari segi merompak pula, orang Melayu UMNO yang melakukannya hanya mampu menyeluk saku dan meragut. Ada juga yang suka mencuri di stesen minyak, restoran makanan segera, kedai runcit dan kedai 24 jam. Mereka ini pencuri tegar, mat-mat rempit yang selalu menjadi orang suruhan UMNO untuk menganggu ceramah parti pembangkang atau ceramah politik.

Bagi menjelaskan lagi betapa terdesaknya pemimpin UMNO untuk mematahkan parti Pembangkang, seorang samseng UMNO telah menikam lelaki yang datang untuk mendengar ceramah Anwar Ibrahim di Gombak. Namun, tiada kemaafan pun yang diberi oleh UMNO, sebuah parti yang telah memerintah Malaysia sejak tahun 1957. Malah, mereka seperti menyokong tindakan itu dengan menyalahkan Anwar kerana menyemarakkan kemarahan yang sebenarnya penipuan belaka.

Orang Melayu UMNO sebenarnya tidaklah begitu pandai dalam bisnes. Jadi, mereka perlu menjadi seorang ahli politik yang berkuasa atau sekurang-kurangnya berpengaruh. Melalui kedudukannya, mereka bukan sahaja boleh melakukannya dengan cara tersendiri malah boleh segera mencari jalan keluar jika berada dalam bahaya.

Namun, sekarang sudah payah untuk berbuat demikian dalam UMNO. Bukan sahaja parti elit ini dimana untuk menjadi orang yang berpengaruh sudah menjadi agak tertutup atau berlaku diatas ‘jemputan’ sahaja, terdapat ramai lagi pemimpin muda atau kelas pertengahan yang lebih berjaya, masih memegang kuasa dan sering memikirkan…ya, betul…MENSABOTAJ mereka yang cuba mendahului mereka.

Jadi, cara yang paling mudah adalah untuk MERASUAH untuk ke atas. Mereka yang sudah sedia memegang kuasa faham benar kerana mereka pernah melakukannya. Mereka sudah merasai kemanisan apabila mereka berjaya. Jadi, tidak hairanlah apabila mereka perang habis-habisan berlaku dikalangan pemimpin ini- ‘jika aku tak boleh dapat, tak seorang pun boleh! PASTIKAN, KAU TAKKAN LUPA!

Negri Sembilan

Beberapa minggu yang lalu, kedua-dua saluran berita dalam media tradisional dan atas talian sibuk melaporkan sabotaj yang sedang berlaku dalam UMNO. Ya, beberapa panglima UMNO cuba menumpukan perhatian pihak media kepada dakwaan sabotaj itu. Namun, tindakan bodoh mereka telah mengundang lebih banyak persoalan dan perhatian kepada pertelingkahan dalaman sesama mereka.

Baru-baru ini, laporan akhbar Melayu dalam Sinar Harian menyebut, Muhamad Hassan, Ketua UMNO Negeri Sembilan yang juga Menteri Besar telah berjaya mengesan dan menghalang fenomena sabotaj dalam UMNO. Seperti Iskandar Zulkarnain yang agung, Muhamad Hassan berupaya membendung kegiatan mensabotaj dari akarnya. Ramai dalam UMNO


sebenarnya tahu apa yang berlaku sudah pasti tergelak besar apabila mendengar berita yang tidak masuk akal itu.

Muhamad Hassan sebenarnya merupakan antara panglima yang sedang bertelagah dan paling sibuk. Umum sudah mengetahui bahawa Muhamad Hassan sedang bersaing dengan Isa Samad, bekas MB yang sekarang merupakan pengerusi Felda. Isa nampaknya berpihak kepada Najib dan telah berjaya mengekalkan kuasanya dalam UMNO.

Pada ketika ini, ahli keluarga Muhammad Hassan sedang mengawal kawasan Rembau, dimana Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin menjadi ahli parlimen disitu. Tetapi Khairy tidak lagi mendapat sokongan Najib yang mahu menguasai Negeri Sembilan. Jadi, dalam usaha membariskan muka baru seperti kemahuan akar umbi dan pengundi, Najib telah memberi lampu hijau kepada Isa untuk menjatuhkan Muhamad Hassan dan ahli keluarganya.

Ini berita lama yang sudah diketahui oleh akar umbi UMNO. Tapi, dengan PRU ke-13 tidak lama lagi, Muhamad Hassan dan kaum kerabatnya tidak senang duduk, adakah mereka akan digugurkan dan berapa orang yang bakal digugurkan- dari senarai calon boleh menang Najib?

Sebenarnya, Najiblah yang sedang mensabotaj Negeri Sembilan. Seperti kata pepatah, ikan mereput dari kepala, apabila orang atasan melakukannya, bagaimana fenomena ini boleh dicegah dalam UMNO? Lagipun, selain Negeri Sembilan, Selangor, Perlis dan Terengganu juga berhadapan dengan masalah yang sama. Najib jangan terlalu berharap dan patut lebih berhati-hati.

Muhyiddin

Timbalan Najib, Muhyiddin Yassin berserta Mahathir dan beberapa pemimpin veteran UMNO yang lain tidak gembira mendengar apa yang sedang dilakukan oleh Najib di belakang mereka. Semestinya mereka juga sedang sibuk mensabotaj Najib sebagai balasan. Dalam UMNO, Najib sudah dianggap umpama berita lama. Pelobi kuasa melihat dirinya sebagai liabiliti dan mereka akan pastikan dia digantikan dengan Muhyiddin.

Walaupun amnya, sokongan dan senyuman manis diberikan kepada Najib, Najib dan isterinya yang kontroversi Rosmah Mansor sudah tahu nasib yang bakal menimpa mereka. Penampilan 'bintang istimewa’ seperti peniaga permaidani Deepak Jaikishan dan juga bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan memberi pengesahan cengkaman kuasa Najib yang rakus. Kedua-dua Deepak dan Musa mengejutkan negara dengan pendedahan berani yang 'tiba-tiba' atas tuduhan rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh PM dan sepupunya Hishammuddin Hussein, yang juga Menteri Dalam Negeri.

Ketidak sefahaman antara Najib dan Muhyiddin, Timbalan Perdana Menteri, telah jelas dari hari pertama lagi. Bukan sahaja Muhyiddin jarang menyokong dasar Najib, malah dia secara terbuka mengkritik konsep 1 Malaysia PM itu. Apabila poster muncul di Johor baru-baru ini menuntut agar Najib digantikan dengan Muhyiddin, ini menjadi isyarat jelas dari Muhyiddin kepada UMNO bahawa dia bersedia untuk mengambil alih jawatan bosnya. Malah, dalam perhimpunan agung UMNO baru-baru ini, perwakilan bertepuk tangan setiap kali Muhyiddin menyebut nama Mahathir dalam ucapannya dan ini tidak disenangi oleh Najib.

Pemilihan parti UMNO akan diadakan pada tahun depan selepas PRU ke-13 dan pembuat dasar UMNO masih lagi Mahathir. Oleh kerana itu, ramai yang mahu tahu siapa yang disukai Mahathir dan siapa yang akan kekal. Najib juga telah sedaya-upaya memuji Mahathir dan dia tidak diabaikan sepenuhnya, namun dia gagal menarik minat delegasi dan ini jelas apabila Hishamuddin telah dikerahkan untuk mengulangi apa yang diutarakan olehnya dalam setiap ucapan kepada pemberita yang membuat liputan ke atas acara itu.

Najib tidak akan membiarkan Muhyiddin lebih menyinar daripadanya walaupun dia mungkin tidak akan berupaya melakukan apa-apa dalam perhimpunan parti yang akan datang!

Selangor

Di Selangor, di mana Najib mengetuai bahagian UMNO, pengkhianatan dan tipu daya yang selama ini tersembunyi hanya menunggu masa sahaja untuk meletup. Timbalan Najib di Selangor merupakan Noh Omar yang telah dapat melakukan beberapa kemajuan dalam memperkukuhkan UMNO bahagian negeri itu. Tetapi Noh menyokong Muhyiddin dan tahu bahawa Najib tidak akan percaya padanya dan juga pengikut-pengikutnya.

Yang pasti, walaupun UMNO kembali memerintah kerajaan negeri Selangor, Noh tidak akan dinamakan sebagai menteri besar atau ketua menteri. Jadi, jika nama Noh tidak tersenarai atau terlalu ramai penyokongnya digugurkan, ada kemungkinan Noh Omar tidak akan teragak-agak untuk mensabotaj.

Seorang lagi pemimpin UMNO Selangor yang ‘berkemungkinan mensabotaj' adalah Mohd Zin, yang tidak begitu popular kecuali dalam kawasannya sendiri. Mohd Zin tidak mampu untuk mendapatkan sokongan ahli-ahli BN yang lain seperti MCA, MIC, Gerakan dan PPP.

Selepas pelantikannya sebagai Pengarah Pilihan Raya BN, Mohd Zin tidak melakukan apa-apa untuk memastikan UMNO-BN mampu merampas semula Selangor. Pengkritik mengatakan dia lebih berminat untuk memperbaiki kedudukannya supaya dia boleh mendapatkan tempat dalam senarai boleh menang Najib walaupun ia bermakna terlibat dalam perbalahan untuk mendapat kelebihan dari rakan-rakan parti yang lain. Kerana tidak mampu berfikir secara rasional, orang dalam yakin Najib mungkin tidak mempunyai pilihan selain menjadikan Mohd Zin sebagai seorang calon atau dia akan mensabotaj!

Pensabotaj terbesar adalah…

Bagi Najib sendiri, terdapat ramai pemerhati UMNO yang mengatakan bahawa dia akan menjadi orang yang pertama mensabotaj UMNO Selangor. Betul - Najib lebih suka untuk memulakan sesuatu yang baru dan memilih set calon-calonnya sendiri yang ‘segar’. Pasukan UMNO Selangor yang sedia ada bukan sahaja dibelenggu oleh skandal rasuah tetapi dipenuhi dengan ‘talam dua muka’ yang berani untuk berkomplot dan merancang demi kepentingan mereka sendiri.

Siapa kata Najib tidak boleh melakukannya? Ini kerana perwakilan UMNO sendiri telah memberinya kuasa untuk menentukan senarai calon pada perhimpunan tahun lepas walaupun mereka mungkin menyesalinya sekarang. Tindakannya memberi Raja Nong Chik peluang di kerusi Lembah Pantai dan meminggirkann Shahrizat Jalil, Ketua Wanita UMNO yang jatuh berikutan pendedahan skandal NFC RM250 juta adalah pembuka mata, tegas pemerhati Umno.

Baru-baru ini telah dilaporkan dalam akhbar milik UMNO, NST bahawa Najib dan Hishamuddin telah menyenaraikan nama-nama untuk calon boleh menang di Selangor. Bukankah ini perbuatan mensabotaj dan merampas proses pemilihan UMNO yang paling teruk dengan meletakkan ‘orang mereka sendiri' dahulu? Adakah Najib sanggup kehilangan Selangor jika UMNO-BN boleh menang di negeri-negeri lain dan dia masih boleh memegang kuasa selepas pemilihan parti UMNO kerana sokongan dari orang-orang yang telah dipilihnya sebagai calon?

Walaupun ia sedang diwar-warkan oleh media UMNO, jelas Najib sebenarnya tidak yakin boleh merampas Selangor semula, jadi dia tidak akan rugi apa-apa pun. Satu lagi berita mengejutkan dari akar umbi UMNO dan inilah sebabnya kenapa Najib gagal membubarkan parlimen walaupun khabar angin bertiup kencang bahawa ia akan dilakukan pada bulan November yang lalu. Dia sebenarnya belum membuat keputusan siapa yang akan dimasukkannya dalam senarai itu. Najib masih belum membuat keputusan dan bagi Selangor, kawasan yang paling kritikal untuk dimenangi semula, namun begitu, usaha-usaha masih diteruskan.

Kemalasan ini akan menjadi satu lagi faktor dalam kejatuhan Najib. Jika panglima UMNO merasakan bahawa Najib mengkhianati mereka, dia akan dipaksa dengan ugutan mensabotaj yang akan menghancurkan mereka yang mahu berkuasa. Dan apabila Najib gagal mengotakan janjinya, mereka yang baru ini akan mensabotaj Najib pula. Mereka sudah pasti akan kecewa kerana dipermainkan dan akan membuat kacau di Selangor kerana impian mereka telah di permainkan oleh Najib dan sudah berkecai.

Walau dengan cara apa sekalipun anda melihatnya, Najib sedang berhadapan dengan dilemma. Malah, dia patut lupakan sahaja perasaan ‘feel good’ yang akan membantu UMNO dalam PRU ke-13 nanti. Sebenarnya, kes mensabotajlah yang akan BERLELUASA!

Tiada ulasan: