"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video Dato' Husam jawab isu PANAS!!! AMANAH Kelantan 'dihalau' dari Wisma Tok Guru?


Parti Amanah Negara (AMANAH) Kelantan mendapat berita mengejutkan apabila menerima notis supaya mengosongkan Wisma Tok Guru di Salor yang menjadi pejabat naib presiden parti itu, Datuk Husam Musa.

Difahamkan, notis tersebut dikeluarkan melalui nama pemilik asal tanah yang menempatkan bangunan itu.

Selain menempatkan pejabat Husam Wisma Tok Guru yang terletak di Jalan Pendek, Salor itu juga menjadi markas AMANAH Kelantan hasil usaha Husam.

Untuk rekod Husam ialah Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Salor.
Menurut sumber, bangunan dua tingkat itu didirikan di atas tanah milik balu kepada bekas ADUN Salor, Allahyarham Datuk Ahmad Rosli Ibrahim.

Sebagai rekod, Ahmad Rosli ialah bekas setiausaha Umno Kelantan dan pernah bergiat bersama Tengku Razaleigh Hamzah dalam Semangat 46.

Beliau meninggal dunia pada 27 Julai lalu.

Malaysiakini sedang cuba mendapatkan maklumat lanjut mengenai perkara itu termasuk reaksi daripada Husam.

Bagaimanapun, seorang pemimpin AMANAH Kelantan yang rapat dengan Husam mendakwa perkara itu adalah sahih.

"Tetapi saya tidak ada maklumat terperinci, mungkin Husam akan jawab sendiri nanti," katanya yang enggan namanya disebut.

Wisma Tok Guru asalnya menempatkan Pejabat ADUN Salor dan dinamakan semula tahun lalu sempena memperingati nama bekas menteri besar Kelantan, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sebelum ini, isu tanah berkenaan ditimbulkan oleh PAS Kelantan melalui ADUN Meranti, Datuk Mohd Nassuruddin Daud yang mendakwa tapak berkenaan milik kerajaan.

Beliau mempertikaikan tindakan Husam yang terus menggunakan kemudahan berkenaan walaupun sudah meninggalkan PAS.

"Saya dah semak tanah itu hak kerajaan. Nak keluar PAS, keluarlah. Nak ambil pejabat PAS kenapa?" soalnya yang petik dalam satu video ceramah di YouTube.


Bagaimanapun, video itu juga memaparkan penjelasan daripada Ahmad Rosli.

Menurut Ahmad Rosli, tanah tersebut dibeli daripada pemilik asal dan dinamakan untuk isterinya Haripah Dollah.

"Saya beri kelulusan (kebenaran) kepada Husam sebagai pejuang rakyat, berjuang itu dan ini untuk gunakan tanah ini.

"Saya tidak pernah mewakafkan (tanah berkenaan) kepada PAS," katanya dipetik sebagai berkata.
-malaysiakini

Tiada ulasan: