"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Video Skandal KP SPRM, gambar-gambar dan dokumen yang tersiar di Youtube



Themalaysianinsight
DUA rakaman video televisyen litar tertutup (CCTV) yang menunjukkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Dzulkifli Ahmad dan seorang wanita berkahwin berpegangan tangan dan memasuki sebuah restoran di Bali muncul, walaupun beliau menafikannya dan dakwaan kempen memburuk-burukkannya oleh pihak pembangkang atau sindiket perjudian.

Rakaman berdurasi 1 minit 40 saat yang dimuat naik di laman perkongsian video YouTube semalam dengan pautan ke blog yang mengandungi catatan dengan dakwaan pemimpin atasan Umno cuba melindungi hubungan sulit ketua SPRM itu.

Dalam video tersebut, seorang lelaki yang kelihatan seperti Dzulkifli berpegangan tangan dengan seorang wanita keluar dari sebuah hotel di Bali. Video itu kemudian diulang dalam gerakan perlahan. Satu lagi klip video menunjukkan pasangan itu di sebuah restoran.

Video itu juga menunjukkan bilik di mana Dzulkifli didakwa tinggal di Bali pada Julai lalu dan klip pembantunya membawa bagasi.

Klip video sebelum ini menunjukkan tiket penerbangan, dokumen pendaftaran hotel dan gambar lain pasangan itu di Bali serta bagasi yang dibawa keluar dari sebuah hotel.

Dzulkifli akhirnya menjawab mengenai khabar angin tentang dakwaan skandalnya pada Selasa lalu, yang menghubung dakwaan itu kepada "serangan kotor dan menjijikkan" oleh individu tidak dinamakan.

Bagaimanapun, ketua SPRM itu tidak mengesahkan atau menafikan perkara yang didakwa dengan wanita berkenaan, yang dikatakan adalah pengurus undang-undang di firma berkaitan kerajaan. Dia dan suaminya bercerai bulan lalu dan menafikan perkara itu.

Laman YouTube yang mengandungi klip video kini dipautkan ke blog dengan catatan mengenai dakwaan hubungan sulit itu.

Satu daripada posting menuduh pemimpin atasan Umno bertanggungjawab bagi menyembunyikan kes rasuahnya sendiri.

Satu posting juga mengandungi tuduhan kempen oleh pemimpin Umno dengan ketua SPRM terhadap pemimpin Parti Warisan Sabah, Shafie Apdal, mendakwa beberapa orang yang ditangkap dalam kejadian baru-baru ini ditahan di bilik hotel dan dipaksa mengaku melakukan aktiviti rasuah.

Satu lagi posting mendakwa seorang lagi pemimpin Umno memberikan rasuah RM10 juta untuk menjatuhkan Shafie.

Polis semalam berkata mereka sedang menyiasat semua video yang dimuat naik.

Laporan polis terhadap klip video pertama dibuat oleh seorang eksekutif jualan minggu lepas.

Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun berkata kes itu disiasat di bawah Seksyen 498 Kanun Keseksaan yang merujuk kepada kesalahan menggoda wanita yang sudah berkahwin dengan niat untuk mengadakan hubungan haram.

Mereka yang didapati bersalah berdepan hukuman penjara dua tahun, denda, atau kedua-duanya sekali.

"Beri kami masa untuk menyiasat perkara ini, bukan mudah bagi kami untuk mengesan (siapa yang bertanggungjawab), tetapi kami berusaha keras untuk mengetahui siapa orang itu," katanya.

Tiada ulasan: