"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar bebas Jun ini

Lagi lima bulan - itu tempoh yang perlu ditunggu penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum mereka dapat melihat kelibat pemimpin PKR terbabit bebas daripada kawalan kakitangan penjara.

Menurut Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, tarikh Anwar dibebaskan daripada tahanan ialah 11 Jun akan datang.

"Insya-Allah - kalau diizinkan Tuhan - mengikut lunas undang-undang, pada 11 Jun ini beliau (Anwar) akan dibebaskan," katanya di Kajang, Selangor hari ini.

Dr Wan Azizah yang juga ketua pembangkang di parlimen berkata demikian di depan kira-kira 1,000 perwakilan wanita Pakatan Harapan (HARAPAN) yang mengadakan konvensyen selama sehari.

Majlis itu diadakan ketika semua pihak sedang mempersiapkan diri menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-14 yang akan diadakan selewat-lewatnya Ogos ini.

Anwar sedang menjalani hukuman penjara lima tahun atas sabitan meliwat dalam kes kedua yang dikaitkan dengannya setakat ini. Bekas timbalan perdana menteri itu secara konsisten menafikan beliau terbabit dalam jenayah berkenaan.

Sebahagian besar penyokong serta parti pembangkang pula menganggap tuduhan berkenaan bersifat politik.

Anwar dianggap watak penting untuk menyatukan hampir semua parti pembangkang dalam menyusun gerakan berdepan dengan BN.

Bagaimanapun undang-undang negara masih mengikat Anwar untuk terlibat dalam politik selama lima tahun selepas pembebasannya.

Menurut Dr Wan Azizah walaupun Anwar belum dibebaskan semangat beliau tetap menyertai mereka di konvensyen berkenaan.

"Hari ini ialah hari yang ke-1,601 Anwar menjadi tahanan politik.

"Meski pun jasadnya dipenjara namun rohnya kekal bersama kita," katanya.
-malaysiakini 

Tiada ulasan: