"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khabib bakar semangat dunia Islam

Agensi

London: ''Anda tidak perlu menjadi seorang Muslim untuk menyokong Gaza, anda hanya perlukan sikap perikemanusiaan.'' Demikian tegas jaguh MMA dari Rusia, Khabib Nurmagomedov susulan perkembangan terkini kekejaman Israel ke atas rakyat Palestin.

'The Eagle' menggunakan media sosialnya untuk menunjukkan sokongan tidak berbelah bagi kepada rakyat Palestin yang sedang bertempur dengan tentera pengganas Israel.

Khabib turut memuatnaik insiden itu di profil Instagramnya. Ini bukan kali pertama Khabib menyatakan pendirian tegasnya dalam membela Islam.

Tahun lalu dia menyelar Presiden Perancis, Emmanuel Macron yang dianggapnya tidak menghormati Islam.

Bekas juara lightweight UFC itu berkongsi foto muka Macron yang dihiasi tapak kasut warna hitam dan diiringi kata-kata tegas mempertahankan Islam.

Walaupun Khabib mengumumkan persaraannya pada Oktober tahun lalu, hanya baru-baru ini Presiden UFC, Dana White mengesahkannya secara rasmi.

'The Eagle' bakal mengikuti jejak ayahnya dengan menjadi jurulatih dalam sukan seni bela diri itu dan sekarang dia menikmati masa terluang dengan mengunjungi Mekah.

Tiada ulasan: