"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ashraf Wajdi: Tak lagi fikir soal MN, Umno fokus kerjasama kerajaan perpaduan

FMT Reporters

PETALING JAYA: Umno tidak lagi memikirkan soal Muafakat Nasional (MN) sebaliknya terus fokus bekerjasama dengan kerajaan perpaduan bagi mewujudkan kerajaan stabil, kata Setiausaha Agungnya Asyraf Wajdi Dusuki.

Beliau berkata, ia susulan pendirian PAS sebelum ini yang dilihat “mengkhianati” Umno kerana bekerjasama dengan Bersatu.

“Kita hari ini harus fokus seperti apa yang dititahkan oleh Yang di-Pertuan Agong untuk membentuk perpaduan nasional. Bukan hanya soal Melayu Islam, tetapi juga soal negara.

“Kenapa mereka begitu angkuh menolak titah diraja di peringkat awal? Dalam keadaan sebaliknya kita perlu fokus kepada kestabilan negara,” katanya menurut Utusan Malaysia. 

Asyraf berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man semalam bahawa MN yang ditubuhkan PAS dan Umno masih bernyawa sungguhpun dalam keadaan “pengsan” ketika ini.

Tuan Ibrahim dipetik sebagai berkata, beliau melihatnya atas asas penyatuan ummah dan agenda mereka tidak pernah dihentikan.

Mengenai perkara itu, Asyraf mempersoalkan mengapa hasrat Pejuang untuk menyertai Perikatan Nasional (PN) ditolak jika masing-masing khususnya PAS memikirkan soal penyatuan Melayu dan Islam.

“Kalau betul mereka memikirkan soal penyatuan ummah, kenapa Pejuang tidak diterima PN pula atas alasan mengganggu pembahagian kerusi? Maknanya mereka hanya memikirkan soal kerusi dan menang pilihan raya sedangkan yang sepatutnya diletakkan keutamaan adalah soal penyatuan ummah.

“Jelas sekali mereka yang cakap sendiri mengenai faktor kenapa gagalnya Muafakat Nasional, ia hanyalah soal perebutan kuasa. Itu jawapannya,” katanya.

Tiada ulasan: