"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Guru Dihukum Mati di Arab Saudi Gegara Kritik di Medsos

Firda Dwi Muliawati , CNBC Indonesia
Mohammed Naser Al-Ghamdi. (Dok. Linkedin Saeed Naser Al-Ghamdi)
Mohammed Naser Al-Ghamdi. (Dok. Linkedin Saeed Naser Al-Ghamdi)
Jakarta, CNBC Indonesia -  Seorang pesara guru mengkritik keluarga 'pemerintah' Arab tetapi dijatuhkan hukuman mati oleh mahkamah Arab.

Sebuah mahkamah undang-undang di Arab mensabitkan dia sebagai pembangkang dan tidak setia kepada pemerintah kerajaan.

Mohammed bin Nasser al-Ghamdi yang pada mulanya mengkritik kerajaan Arab di media sosial dengan akaun tanpa nama. al-Ghamdi ialah seorang pesara guru berusia 54 tahun yang hampir tidak mempunyai profil awam sebelum dia ditahan tahun lalu dan didakwa melakukan khianat.

Salah satu akaun media sosialnya yang dikemukakan sebagai bukti di mahkamah adalah melalui platform X (dahulunya Twitter) dan hanya mempunyai lapan pengikut.

Hukuman yang dijatuhkan pada Julai adalah berdasarkan pengakuan yang dikaitkan dengan al-Ghamdi selepas penahanannya. Dalam catatannya, dia berkata bahawa dia melihat raja dan putera mahkota sebagai 'zalim' dan 'ejen Barat' yang memerangi Islam.

"Pos yang abang tulis, tak ada yang tahu, dan tak tersebar. Tak nampak pun. Nampak macam nak benci atau sakit hati atau cuba kacau saya dengan kes ini," kata abangnya. Saeed bin Nasser al-Ghamdi, seperti dilansir New York Times, Sabtu (3/9/2023).

Kes itu dilihat sebagai sebahagian daripada tindakan keras terhadap perbezaan pendapat di bawah pimpinan Putera Mahkota Mohammed bin Salman, yang merupakan pemerintah de facto kerajaan itu.

Selepas ditahan, al-Ghamdi mengakui bahawa sejak kecil dia memegang kepercayaan agama dan politik yang disifatkan oleh pendakwa sebagai pelanggaran serius terhadap undang-undang memerangi keganasan kerajaan. Dia mengakui bahawa dia berada di sebalik akaun media sosial tanpa nama berkenaan.

Menurut dokumen mahkamah, peguamnya menafikan dakwaan itu dan berkata anak guamnya sayang dan setia kepada Arab Saudi. Peguam berhujah bahawa anak guamnya mempunyai keadaan neurologi dan psikiatri yang sepatutnya membatalkan sebarang kenyataan yang dikaitkan dengannya.

Bagaimanapun, panel hakim menjatuhkan hukuman mati kepada al-Ghamdi, berdasarkan salinan keputusan itu, yang terbuka untuk rayuan.

Sepanjang lapan tahun yang lalu, putera raja itu telah menjadikan negara ultrakonservatif itu hampir tidak dikenali, menyelia rancangan untuk mempelbagaikan ekonominya yang bergantung kepada minyak dan menamatkan beberapa siri sekatan agama dan sosial yang dianggap banyak orang Arab melemaskan.

Ini telah dibuktikan sejak 2017, apabila pihak berkuasa Arab Saudi telah menahan ratusan pengkritik dari seluruh spektrum politik, termasuk ulama, pengaruh Snapchat, bilionair dan beberapa sepupu putera itu sendiri.

Dalam beberapa tahun terakhir, hukuman yang lebih berat dijatuhkan kepada warga negara yang mengkritik pemerintah, meskipun pelakunya sudah tidak begitu menonjol lagi.

Tiada ulasan: