"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ulasan PMX mengenai DNAA Zahid

Zahid lepas: Idrus tegas mahu jalan tanggungjawab, tak setuju tangguh, kata PM

Faiz Zainudin dan Faisal Asyraf

KUALA LUMPUR: Peguam Negara Idrus Harun bertegas mahu ‘jalankan tanggungjawab’ berkaitan kes Presiden Umno Zahid Hamidi sebelum tamat berkhidmat, kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“Peguam negara kata tarikh awal mahkamah ialah 4 Sept dan 5 Sept hari akhir beliau… jadi beliau jalankan tanggungjawab.

“Dia tak mahu lepaskan tanggungjawab kes yang dia uruskan kepada yang lain,” katanya ketika ditemui pemberita di Masjid Seri Petaling.

Anwar memaklumkan bahawa Idrus, yang tamat tempoh kontrak pada 5 Sept, juga tidak bersetuju dengan penangguhan.

“Kalau tanya saya, kalau ada kuasa, saya nak tangguh. Sebab saya nak lepaskan semua pilihan raya, kemudian peguam negara jalankan lah tapi peguam negara tak bersetuju,” katanya.

Di sebalik kritikan daripada pelbagai pihak, Anwar sebelum ini bertegas tidak campur tangan dalam urusan Jabatan Peguam Negara (AGC) menghentikan pendakwaan terhadap Zahid.

Anwar berkata AGC memiliki kuasa penuh terhadap kes itu.

Mahkamah pada 4 Sept lalu melepas tanpa membebaskan Zahid daripada 47 tuduhan rasuah, pecah amanah, dan pengubahan wang membabitkan dana Yayasan Akalbudi; selepas timbalan pendakwa raya memaklumkan AGC ingin memberhentikan semua prosiding terhadap beliau pada peringkat itu.

Hakim Collin Lawrence Sequerah dalam keputusannya memaklumkan pihak pendakwaan memberikan beberapa alasan termasuk keperluan menyiasat tuduhan dengan lebih lanjut dan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kandungan buku oleh bekas peguam negara, Tommy Thomas.

Anwar berkata beliau maklum akan perhatian yang diterima kerana kes itu disifatkan sebagai berprofil tinggi.

“Saya syorkan baca ketetapan daripada peguam negara di hadapan hakim dan mengapa hakim kemudian rasa bersetuju dengan usul. Ada yang mengatakan hakim tak ada pilihan… tak benar, ” katanya.

“Saya juga minta penjelasan lanjut dari peguam negara tentunya. Saya tak salahkan rakyat yang inginkan penjelasan. Jangan dengar tohmahan orang politik, kadang-kadang ikut sedap kata saja.”

Tiada ulasan: