"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Modal UMNO Guna Isu Fairus Di Penanti Tertutup...

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri penanti yang juga Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohd Fairus Khairuddin mendakwa namanya telah dibersihkan daripada siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ahli politik dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mendakwa telah dimaklumkan oleh pegawai SPRM berhubung perkara itu petang Rabu.

"Saya dimaklumkan bahawa nama saya telah dibersihkan dan kes ini telah pun selesai. Saya bersyukur bahawa akhirnya kebenaran berpihak kepada saya," katanya ketika dihubungi Bernama malam ini.

Mohamad Fairuz, 33, yang dikaitkan dengan siasatan rasuah membabitkan projek kuari di Pulau Pinang, meletakkan jawatan timbalan Ketua Menteri 1 pada 8 April lalu.

Beliau juga melepaskan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti pada 16 April lepas atas alasan ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat pasca ijazah.

Pada 10 April lalu SPRM telah menghantar kertas siasatan berhubung dakwaan rasuah melibatkan Mohammad Fairus ke Bahagian Pendakwaan hari ini.

Pengarah Siasatan SPRM Datuk Shukri Abdull berkata SPRM telah meneliti kertas siasatan berkenaan dan mendapati pada peringkat siasatan ia telah lengkap.

"Pada peringkat siasatan, ia telah lengkap tetapi jika pihak pendakwaan mahu kita menambah siasatan atau sebarang fakta bagi melengkapkan kertas siasatan berkenaan, SPRM akan melakukannya," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini.

Ditanya bila pendakwaan berhubung kes itu akan dilakukan, beliau berkata ia bergantung kepada Bahagian Pendakwaan untuk tindakan seterusnya.

Penganalisis politik berpendapat tindakan SPRM sebelum ini hanyalah untuk memberi tekanan dan memburukkan nama pemimpin Pakatan Rakyat supaya meletakkan mereka di dalam keadaan tertekan untuk meletakkan jawatan.

"Apabila Fairus meletakkan jawatan untuk membersihkan nama, parti dan negerinya untuk memberi laluan kepada sebuah pilihanraya kecil di Penanti, UMNO-BN akan menyatakan tindakan itu untuk meraih populariti dan dengan itu BN berkemungkinan tidak menyertai pilihanraya kecil berkenaan," kata seorang pensyarah Sain Politik.

"Malah dikatanya pilihanraya kecil adalah satu pembaziran, tak kurang pula pemimpin mereka yang separuh gila seperti Mukhriz Mahathir yang mencadangkan supaya mereka yang meletakkan jawatan itu didenda," tambahnya.


http://greenboc.blogspot.com/

Tiada ulasan: