"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Anwar mahu Nizar bertanding Naib Presiden?

Ada orang memberitahu saya Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta Haji Mohammad Nizar Jamaluddin bertanding sebagai Naib Presiden PAS. Saya dengar dan saya buat tiga kemungkinan:

1. Berita itu tidak benar, bohong, tipu, auta dan tidak berasas. Tak ada ceritalah kalau tak benar.

2. Anwar hanya memberi pandangan sebagai kawan. Apa salahnya beri pandangan sebagai kawan. Rasanya tak salah. Siapa-siapa pun boleh beri pandangan.

3. Anwar memang suruh betul-betul Nizar bertanding. Dia nak sangat Nizar menjadi Naib Presiden. Kalaulah benar demikian, kenapa dan apa perkiraannya Anwar nak sangat Nizar bertanding sebagai Naib Presiden PAS?

Nizar boleh menang. Nama dia tengah harum dan memuncak. Malah, ada orang yang menyebut-nyebut beliaulah yang sepatutnya menggantikan Anwar memimpin Pakatan Rakyat (PR) jika terjadi apa-apa kepada Anwar apabila beliau dibicarakan Julai nanti.

Mengambilkira Nizar memang boleh menang dan beliau hampir pasti akan menjadi Naib Presiden PAS jika beliau bertanding berikutan fenomena ala-fenomena Mawi atau apa yang disebut sebagai politik Mawi yang mudah sangat menjadi wabak yang menyerang orang-orang PAS termasuk para perwakilan di dalam muktamarnya, timbul persoalan mengapa Anwar nak sangat Nizar menjadi Naib Presiden PAS?

Jangan jawab dalam ruangan komen. Kalau buat spekulasi bukan-bukan apa lagi kalau tuduh-tuduh, komen tak akan disiarkan. Tak payah jawab dalam ruangan komen, jawab dalam hati.

Assalamu'alaikum PAS Perak, kenapa ada orang tak nak dengar cakap? PAS Perak does not have any say? Does anybody there have at least the illusion of controlling?

(Sedikit nota mengenai muktamar PAS: Kira-kira empat tahun lalu, apabila saya mempertikaikan mengapa ramai yang undi Ustaz Nasharudin Mat Isa sebagai Timbalan Presiden, ramai yang jawab kerana dia boleh cakap tiga bahasa - Melayu, Inggeris dan Arab.

Saya tidak kisah kalau keresahan terhadap Ustaz Hassan Shukri menjadi alasan - perkara itu tak dapat ditahan-tahan ketika itu. Tapi bila ada yang beri jawapan kerana Nasharudin boleh cakap tiga bahasa, melengung saya. Saya tak berani nak kata apa-apa. Tetapi, ada juga di antara mereka yang saya tanya balik, muktamar sebenarnya nak pilih Timbalan Presiden atau polis pelancong?

Lebih menarik ialah jawapan seseorang. Dia kata, kalau nak yang banyak bahasa, lagi baik pilih Mahadzir Lokman yang jadi pengacara musabaqah al-Quran tiap-tiap tahun tu - awal-awal dulu dia baca berita TV3. Dia multi-linguist. Lagi banyak bahasa dia boleh cakap!)

Tiada ulasan: