"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘TV Israel Macam TV Kat Malaysia Aje!’

ustnik
adsrayatv3Di Jordan, siaran TV negara haram Israel boleh didapati. Channel 1, 2nya jelas. Rekabentuk, set pentas untuk siaran berita, latarbelakang bilik berita, juga pentas bercahaya untuk program forum dan diskusi dan bebrapa aspek penyiaran banyak persamaan dengan sebuah stesen tv swasta yang paling awal beroperasi di Malaysia. Ketika itu RTM sudah lama ketinggalan. Saya tak tahu samada itu semua secara kebetulan atau yang uruskan di belakang tabir TV Israel dan TV swasta itu dari spesis yang sama.

TV swasta inipun sudah bertahun saya tinggalkan. Tidak ada apa sangat yang nak ditonton, termasuk buletin utamanya (ini tak masuk musim pilihanraya lagi ni). Kalau boleh ditumpang sedikit ialah Jejak Rasul dan sekerat dua program yang sepertinya. Yang lain hampeh! Hinggalah muncul iklan raya yang menjadi kontroversi baru-baru ni. Saya tak rasa ia kebetulan. Kreativiti dan imaginasi pencipta iklan itu tinggi, juga punya mesej dan minda yang sudah di’set’kan.

Analisa yang dibuat seperti di sini mungkin agak detail dengan tafsiran-tafsiran tersendiri yang agak ‘melampau’ mata kasar yang melihat. Tapi ada logik dan kemunasabahannya.

Pelik juga apabila mereka boleh meluluskan iklan raya itu tanpa ada apa-apa sensitiviti terhadap Islam yang dianut. (Atau Islam hanya pada borang?) sehingga dibantah oleh Dewan Pemuda PAS Pusat dan masyarakat awam. Kalau tak dibantah? Tentu iklan itu terus ditayang dan fikiran umat Islam akan ditusuk dengan agenda 1Agama yang membahayakan.

Bukankah TV ini pernah menayangkan beberapa program yang pernah menjadi perbincangan tentang agenda Illuminati dan yang seumpamanya seperti AJL dahulu? Minta maaf telah dibuat. Maaf boleh diterima tapi jangan lupa dalam musim pilihanraya nanti TV ini akan lupa tentang maafnya itu dan kembali dengan perangai asalnya.

Tiada ulasan: