"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Murtad: Mengapa Perkasa senyap

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Jun: Perkasa yang dikatakan ingin mempertahankan hak orang Melayu Islam dalam semua aspek dan hak pribumi tetapi mengapa senyap daripada memperkatakan isu murtad.



Dewan Pemuda PAS Pusat melihat penyata rasmi yang dikeluarkan oleh Parlimen Malaysia jawapan bertulis daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang mengatakan Mahkamah Syariah telah menerima 863 kes permohonan untuk menukar status agama Islam dari tahun 2000 hingga 2010 ketika menjawab soalan lisan daripada Er Teck Hwa (DAP-Bakri) dengan sebanyak 135 orang yang diluluskan untuk keluar Islam tanpa dapat mendengar suara daripada Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa) walaupun presidennya juga adalah seorang ahli parlimen.

“Apakah pendirian Perkasa di dalam isu murtad sepertimana yang dilaporkan di dalam Dewan Rakyat pada 14 Jun lepas?

“Apa yang dilakukan oleh Datuk Ibrahim Ali setelah diperjelaskan oleh Datuk Seri Jamil Khir berkaitan statistik tersebut?” tanya Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Dr Raja Ahmad al-Hiss (gambar).

Pemuda PAS, katanya curiga pendekatan selama ini yang dimainkan oleh Perkasa jika isu murtad langsung tidak memberikan kesan sensitif terhadap perjuangannya yang wujud selama ini.

Baginya, hanya dengan keberanian di dalam akhbar sahaja, Perkasa sesuai menukar namanya kepada Perkasi.

“Bagi kami, perjuangan Perkasa hanya berkisar elemen politik kepartian semata-mata. Perkasa langsung tidak sensitif terhadap isu murtad yang melanda umat Islam kini,” katanya.

Menurutnya, Perkasa akan hanya sensitif terhadap isu politik yang menyentuh PAS, PKR dan DAP sahaja dan akan terus menjuarai isu politik untuk mempertahankan Umno Barisan Nasional (BN) sahaja.

Beliau menambah, jelas rakyat perlu menolak perjuangan Perkasa yang berteraskan politik semata-mata tanpa melihat bahawa isu murtad sebagai keutamaan daripada isu politik tanah air.

Dalam masa yang sama, ujarnya Perkasa dilihat takut menegur kerajaan di dalam isu aqidah dan kepentingan agama selama ini.

1 ulasan:

Mohamadazhan.com berkata...

Perkasa mungkin lupa Islam agama Rasmi Melayu...