"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Harith Iskandar Buat Lawak Bodoh Mengenai Hudud

TEMPAYAN RETAK
Pelaksanaan hudud dilakukan setelah wujudnya kerajaan dan masyarakat yang memahami Islam dari sudut Akidah kerana ia adalah tuntutan yang tidak boleh diabaikan.

Orang Islam nak tak nak mesti merima hudud kerana itu adalah hukum yang Allah nyatakan dengan jelas dalam Al Quran melainkan beberapa bahagian yang menjadi perbahasan ulama.

Cukup malang jika ada orang Islam mempermain atau mempersendakannya. Soal pelaksanaannya kita mampu atau tidak kita boleh bertolak ansur tetapi mengambilnya sebagai suatu lawak untuk dipersendakan tidak menunjukkan sifat Islam yang sejati.

Ramai orang yang tidak memahami agama membicaranya sebagai suatu yang tidak beradab kerana hudud sudah jelas dalam Al Quran.

Pelawak Harith Iskandar antara contoh manusia Islam yang tidak sedar akan agama sendiri telah dilihat membuat lawak bodoh mengenai isu pelaksanaan hukum hudud menerusi laman Twitter yang berjumlah lebih daripada 165 ribu pengikut kebanyakkannya orang Islam.

Status berkaitan isu hudud yang dimuat naik oleh Harith itu dianggap agak keterlaluan dan Harith Iskandar sepatutnya memohon maaf.

Dia sepatutnya tahu mana perkara boleh dibuat lawak mana yang tidak. Jangan jahil sangat dengan agama sendiri. Jangan burukkan lagi keadaan artis.

Tiada ulasan: