"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ini tanda orang bukan Islam sudah mula menerima Islam

MOHD. RADZI MOHD. ZIN
ADA dua berita gembira kepada umat Islam dalam tempoh seminggu lalu. Pertama, seorang biskop kanan Gereja England, Harries of Pentregarth pada 30 November lalu mencadangkan bacaan ayat suci al-Quran diperdengarkan dalam majlis pertabalan Putera Charles, sekiranya beliau diangkat sebagai pemerintah negara itu.

Sehari kemudian, pemimpin agama Vatican, Pope Francis pula menyatakan, tindakan menyamakan Islam dengan keganasan adalah satu perbuatan salah.

“Anda tidak boleh menyatakan demikian. Semua agama mempunyai kumpulan kecil seumpama ini (pelampau). Mereka (penganut Islam) percaya al-Quran adalah kitab suci yang membawa keamanan,” katanya sekembalinya daripada melawat Turki.

Apa yang menarik adalah tanggapan kedua-dua pemimpin agama itu kepada kitab suci al-Quran. Yang tersirat daripada yang tersurat adalah keyakinan mereka bahawa al-Quran itu memberi ketenangan dan mengajak manusia kepada kesejahteraan.

Jika orang bukan Islam menyakini demikian, di mana pula kedudukan kita sebagai umat Islam yang beriman dengan kitab Allah ini? Sejauh mana kita mentadabbur ayat-ayat Allah yang di dalamnya penuh dengan petunjuk, hidayah serta merungkai semua permasalahan dalam hidup manusia.

Persoalannya, berapa ramai dalam kalangan kita yang menjadikan al-Quran sebagai bacaan wajib setiap hari? Selepas membacanya adakah kita berusaha memahami dan mengamalkannya? Hal-hal begini sepatutnya menjadi keutamaan bagi umat Islam sementelahan kita tahu bahawa al-Quran itu memberi petunjuk kepada orang yang bertakwa. (al-Baqarah: 2)

Kelebihan membaca al-Quran bukanlah rahsia. Antaranya, al-Quran akan menjadi syafaat di akhirat. Ia berdasarkan hadis daripada Abu Umamah r.a berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Bacalah al-Quran sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya. (riwayat Muslim)

Kedua: Al-Quran sebagai pembela (mempertahankan) orang yang membacanya di akhirat. Ia berdasarkan hadis daripada Nawwas Bin Sam’an r.a. telah berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Di akhirat kelak akan didatangkan al-Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan surah al-Baqarah dan surah ali-Imran, kedua-dua surah ini menghujah (mempertahankan) orang yang membaca dan mengamalkannya. (riwayat Muslim)

Sepatutnya kedua-dua berita di atas dijadikan pemangkin kepada semua umat Islam untuk memperhebatkan lagi usaha dakwah kepada orang bukan Islam. Berdakwah tugas semua, bukan terhad kepada para ulama, ustaz dan ustazah. Antara ramuan dakwah yang paling berkesan adalah dakwah bil hal (penampilan kualiti peribadi).

Bagi Malaysia, adakalanya kita memerlukan kepada uslub al-Latf wa al-layn (pendekatan lembut dan lunak). Lebih-lebih lagi dalam hal melibatkan hubungan dengan penganut agama lain. Berlembut pada tempat yang perlukan kelembutan adalah bukti kebijaksanaan pendakwah. Sama juga keadaan berkeras pada tempat yang memerlukan kekerasan juga adalah hikmah. Uslub al-Latf wa al-layn ini diasaskan kepada firman Allah SWT kepada nabi Musa a.s dan nabi Harun a.s ketika mereka diperintah menyeru Firaun kepada agama Allah. (rujuk surah Thaha: 43–44)

Semua tindakan itu terangkum dalam dakwah secara hikmah. Ia sebagaimana firman Allah yang bermaksud: Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik... (an-Nahl: 125)

Mereka yang membudaya dan mengamalkan al-Quran pasti menjadi generasi yang cemerlang dalam segi tingkah laku, amalan dan cara hidup mereka. Apabila ini dicapai, tugas berdakwah kepada bukan Muslim menjadi lebih mudah. Ingatlah bagaimana al-Quran melembutkan

Tiada ulasan: