"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pelakon Will Smith antara 8 orang usung jenazah Muhammad Ali

willLOUISVILLE (AS): Bintang Hollywood Will Smith dan bekas juara tinju dunia Lennox Lewis merupakan antara lapan orang dipilih mengusung jenazah Muhammad Ali yang dijangka disemadikan Jumaat ini, menurut jurucakap.
Legenda tinju yang terkenal dengan kelantangannya memperjuangkan hak kemanusian itu meninggal dunia minggu lalu pada usia 74 tahun, selepas mengalami masalah kesihatan di samping penyakit Parkinson’s yang dihidapinya sejak lebih 30 tahun.

Smith menjadi teman rapat Ali selepas membintangi filem arahan Michael Mann, “Ali” pada 2001.

Image result for Lennox LewisLewis pula dianggap salah seorang peninju terbilang dunia yang memenangi kejohanan dunia selama 25 tahun.
Kedua-dua mereka akan mengusung jenazah Ali bersama-sama enam anggota keluarga dan sahabat rapat, menurut jurucakap keluarga Ali, Bob Gunnell.

Upacara pengebumian yang akan diadakan Jumaat ini di kampung halaman Ali di Louisville, Kentucky, dijangka menerima kehadiran besar dan akan disiarkan di serata dunia.

Sebelum itu, jenazah akan dibawa berarak menuju jalan raya, sebelum tiba di Freedom Hall bagi upacara doa.

Penganjur berkata upacara di Louisville bertujuan menyampaikan mesej keamanan dan toleransi.

Jenazah Ali, yang diterbangkan dari Arizona ke Kentucky pada Ahad, akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Cave Hill.
-AFP

Tiada ulasan: