"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dr Mahathir sahkan PPBM akan sertai Pakatan Harapan (video)

mahahir
SHAH ALAM: Pengerusi Parti Peribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan partinya memang ingin menyertai Pakatan Harapan.

Berucap di Konvensyen Pakatan Harapan hari ini, beliau menafikan dakwaan kononnya Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin keberatan menyertai Pakatan Harapan, kerana ingin bekerjasama dengan PAS.

“Memang niat kita untuk bersama dengan parti lain dalam Pakatan Harapan. Ini keputusan PPBM.

“Tak betul sama sekali (dakwaan) yang menentang perpaduan Pakatan Harapan dan PPBM adalah Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Dia bersama-sama saya setuju yang kita akan menyertai Pakatan Harapan secara langsung,” katanya disambut tepukan gemuruh lebih 1000 hadirin.

Menurut laporan, Muhyiddin didakwa menangguhkan penyertaan PPBM dalam Pakatan Harapan yang dijadualkan diumumkan hari ini kerana ingin bekerjasama dengan PAS.

Bekas perdana menteri menyatakan kegembiraan melihat perpaduan parti komponen Pakatan Harapan yang ditunjukkan dalam konvensyen hari ini.

“Saya kagum tengok ramai yang hadir. Selepas ini, saya harap PPBM diterima dalam Pakatan Harapan untuk bersama-sama (melawan BN),” katanya.

Malah, beliau berkata tiada masalah untuk menyokong reformasi – slogan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika menentangnya lebih 2 dekad lalu – yang disambut dengan laungan “Reformasi” daripada para hadirin.

Subheader: DAP bukan alasan tidak sertai Pakatan

Tanpa menamakan sesiapa, beliau mengecam pihak yang menjadikan DAP sebagai alasan untuk tidak menyertai Pakatan Harapan.

“Jangan kata tidak mahu sertai (Pakatan) kerana DAP. Saya dulu musuh ketat Lim Kit Siang (Ketua Ahli Parlimen DAP), tetapi itu hal kecil berbanding menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

Sebaik Mahathir menamatkan ucapannya dan turun dari pentas, sejumlah hadirin melaungkan “bebas Anwar” berulang kali sebelum diminta pengerusi majlis supaya bertenang.

Tiada ulasan: