"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

BN sukar tawan Kelantan, hilang Terengganu

HASLINA KAMALUDIN
Md Shukri Shuib (kanan)
SHAH ALAM - BN berdepan dengan cabaran dalam PRU14 iaitu sukar menawan Kelantan dan kehilangan Terengganu.

Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md Shukri Shuib berkata, ia berkemungkinan akan menjadi milik Pakatan Harapan (Harapan) disebabkan masalah dalaman yang berlaku terhadap kedua-dua negeri tersebut.

“Perkara ini harus diberi perhatian serius oleh BN kerana berpotensi untuk menang pada pilihan raya umum kali ini.

“Jika mereka dapat menyelesaikan segala bentuk krisis atau apa juga masalah, hasrat Harapan mungkin akan jadi hasrat sahaja, tidak ada harapan,” katanya ketika menjadi tetamu untuk program FB LIVE Sinar Harian hari ini.

Beliau berkata, BN perlu berubah bagi memastikan dua negeri itu menjadi milik BN.

“Dua negeri ini perlu dikekalkan untuk BN mengekalkan momentum kemenangan sama seperti pilihan raya umum terdahulu.

“Kemenangan bagi BN bukan hanya bersandar pada keputusan majoriti. Memadai menang tipis agar dapat terus memerintah,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, Selangor dan Pulau Pinang dilihat boleh dirampas BN kerana sikap kerajaan negeri.

“Kebanyakan masyarakat Cina di dua negeri itu dilihat sudah hilang kepercayaan pada kerajaan mereka.

“PKR dilihat berisiko tinggi kalah jika ada pertandingan tiga penjuru. DAP akan mengusainya. Jadi semua pihak perlu membuat perubahan,” katanya.

Tiada ulasan: