"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa Azmin tenggelam dalam Pakatan Harapan?

MUAMMAR GHADDAFI 
Memulakan langkah awal dalam politik sebagai setiausaha peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali tentunya merasai turun naik sebagai pemimpin parti politik yang mana jawatan tertinggi yang disandang oleh beliau adalah timbalan presiden PKR bermula tahun 2010 apabila penyandang sebelum beliau, Dr. Syed Hussien menolak untuk dicalonkan semula.

Azmin pernah memenangi kerusi Hulu Klang pada pilihan raya umum tahun 1999 namun dihalang untuk bertanding pada 2004 oleh mahkamah, beliau kembali pada PRU 2008 dengan menang bergaya di Parlimen Gombak dan Dun Bukit Antarabangsa.

Walaupun pada pilihan raya umum 2008 gabungan pembangkang (kemudiannya membentuk Pakatan Rakyat) gagal menawan Putrajaya namun berjaya menawan 4 Negeri dan salah satunya adalah Negeri Selangor.

Tan Sri Khalid Ibrahim, pendatang baru dalam PKR telah diangkat menjadi Menteri Besar Selangor, negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat.

Sepanjang mandat 5 tahun yang diberi kepada Khalid Ibrahim mentadbir sebagai menteri besar dari 2008 ke 2013, tidak kedengaran secara terbuka sebarang bantahan atau penolakan mana mana pihak terhadap perlantikan beliau.

Namun sedikit “huru hara” berlaku dalam PKR selepas PRU13 apabila Khalid sekali lagi dilantik sebagai Menteri Besar Selangor dan Azmin dan kumpulannya dilihat menentang keputusan ini sehingga ada kenyataan media oleh beliau sehingga menjadi titik awal “kemelut dalaman PKR” .

Bukan menjadi rahsia bahawa Langkah Kajang yang berlaku kemudiannya, antara salah satu faktor ia dijalankan adalah untuk menyelesaikan krisis dalaman PKR (tanpa mengabaikan faktor faktor lain), pada peringkat awal Langkah Kajang dijalankan dengan tujuan untuk mengangkat Anwar sebagai Menteri Besar, namun sebelum langkah itu dapat dilaksana, mahkamah telah memenjarakan beliau dan matlamat seterusnya Langkah Kajang adalah untuk mengangkat Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar mengantikan Khalid.

Namun kerana desakan Istana dan Presiden Pas (Walaupun mesyuarat AJK Pas memutuskan untuk menyokong Wan Azizah) juga waktu itu yang menolak perlantikan Wan Azizah, sekali lagi berlaku perubahan pada rancangan dan dengan sokongan Pas, Azmin Ali dinobatkan sebagai menteri besar yang baru, mengantikan Khalid.

Dan disinilah bermula satu lagi episod baru politik tanah air, pertembungan di Selangor tidak hanya berlegar dalam Negeri bahkan sehingga memecahkan Pakatan Rakyat. DAP bertindak memutuskan hubungan dengan Presiden Pas kerana bertindak membelakangi majlis Presiden Pakatan Rakyat, yang seterusnya membawa kepada putusnya tahaluf antara Pas dan DAP di muktamar Pas dari usul yang diluluskan tanpa bahas. Dalam muktamar yang sama menyaksikan juga tersungkurkan kelompok Pro Pakatan Rakyat /Profesional dalam Pas secara setandan yang akhirnya kemudian menubuhkan Parti AMANAH Negara (AMANAH)

Apabila tahaluf Pas-DAP terputus, yang pertama dilakukan oleh pemimpin Pas yang pro Pakatan Rakyat, Mohamad Sabu telah bertindak mengumumkan perletakan jawatan beliau dalam jawatan lantikan di Pulau Pinang, kerajaan Pulau Pinang juga bertindak memecat Semua pemegang lantikan politik dalam institusi kerajaan dan setelah Pakatan Harapan ditubuhkan, dengan segera Pulau Pinang diistiharkan negeri dibawah Pakatan Harapan.

Namun, pada waktu ini kerajaan Selangor dibawah Azmin masih enggan mengiktiraf Selangor sebagai negeri Pakatan Harapan , sebaliknya kekal ia sebagai negeri “Pakatan” , tanpa ada “Rakyat” di belakangnya.

Namun hujah awal Azmin boleh diterima walaupun kita mungkin berbeza, iaitu beliau ingin mengekalkan mandat yang diberi rakyat pada PRU13 iaitu kepada PR dan pada waktu juga “PR” masih belum terkubur sepenuhnya kerana PKR masih mengekalkan kerjasama antara Pas dan DAP.

Walaupun pemimpin AMANAH meluahkan rasa tidak senang namun ia tidak menjadi isu yang dijaja secara terbuka.

Namun satu titik noktah baharu dalam Pakatan Rakyat apabila Pas dalam muktamarnya pada bulan Mei tahun lalu memutuskan hubungan dan kerjasama dengan PKR sekaligus menguburkan Pakatan Rakyat, disini timbul satu persoalan serius iaitu kesan putusnya hubungan ini, samada Kerajaan Selangor yang ditadbir Azmin akan segera istiharkan Selangor sebagai negeri dibawah Pakatan Harapan dan memecat exco exco dan semua jawatan lantikan politik dari Pas setelah tidak ada lagi hubungan dan kerjasama politik antara Pas dan PKR.

Dan Azmin, ternyata memilih untuk mengekalkan Pas.

Banyak andaian yang muncul, ada yang mendakwa ia sebagai tanda terima kasih terhadap Pas yang menyokong beliau sebagai Menteri Besar, ada juga andaian hubungan yang tidak baik antara Azmin dan pemimpin parti pembangkang lain menyebabkan Azmin perlu sokongan Pas jika beliau mahu kekal sebagai menteri besar ataupun sebagai perdana menteri sekiranya Barisan Nasional tewas.

Tidak kurang, andaian bahawa Azmin tahu dia tidak mempunyai sokongan dalam kalangan parti dalam Pakatan, bahkan dalam partinya sendiri wujud beberapa kem berbeza hingga mengecilkan lagi peluang untuk Azmin diangkat menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan memenangi Putrajaya.

Andaian ini kekal menjadi andaian, namun dimana silap langkah Azmin adalah, disaat beliau masih tidak dipuncak kuasa di peringkat nasional, beliau bertindak cuba mengukuhkan pengaruh melalui kuasa Menteri Besar yang ada, dan Azmin tidak mengukuhkan kuasa dengan cuba membina hubungan baik dengan semua pihak, sebaliknya wujudkan satu kem tersendiri.

Pihak yang berpotensi menjadi lawan beliau dicantas, bukan rahsia Saifudin Nasution yang hanya menerima tawaran di Pulau Pinang selepas Selangor tidak melantik beliau, namun kita lihat ramai yang pro Azmin, membina kekuatan di Selangor walaupun bukanlah tokoh lama atau aktivis senior PKR.

Dengan sikap dan tindakan Azmin, tidak hairanlah hari ini kita lihat, Azmin begitu tenggelam dalam Pakatan Harapan, walaupun memegang jawatan Ketua Pilihan Raya namun nama beliau menjadi tidak sinonim dengan Pakatan Harapan malah lebih teruk, beliau langsung tidak popular dalam Pakatan Harapan.

Bahkan kita tahu Azmin cuba mendapatkan jawatan Naib Presiden Pakatan Harapan, namun tidak mendapat sokongan dari mana mana wakil lain, bahkan khabarnya, wakil PKR sendiri tidak menyokongnya.

Ini jelas kesan dari langkah silap beliau dalam mencatur agenda politik, menafikan hak ramai pihak sebagai rakan dan sekutu parti dan tidak hairanlah, bahawa tidak menjadi rahsia Azmin tidak mendapat sokongan padu samada sebagai calon Perdana Menteri, hatta sekadar untuk mengekalkan jawatan Menteri Besar sekali pun.

Jika benar Azmin gagal peroleh sokongan semua, siapa agaknya penganti beliau jika menang di Selangor? Yang pasti Selangor kekal “milik” PKR, namun mungkin, individu lain, yang lebih muda sebagaimana di war-warkan penyokong Azmin mahukan orang muda sebagai calon PM, tentunya tiada masalah untuk mengangkat orang muda sebagai menteri besar Selangor.

Nik Nazmi mungkin.

Tiada ulasan: