"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tak rasmi: PKR menang di Sg Kandis

Timbalan Pengerusi SPR Tan Sri Othman Mahmood mengatakan peratusan keluar mengundi (tidak rasmi) adalah 49.8 peratus.

Jumlah keluar mengundi di bawah 50 peratus ini, jauh di bawah jangkaan SPR dan Institut Darul Ehsan (IDE) Selangor.

Sebelum ini, SPR menyasarkan jumlah keluar mengundi sebanyak 80 peratus, manakala IDE dalam kajiannya berkata 81 peratus pengundi 'tak sabar untuk mengundi'

Kajian IDE berdasarkan tinjauan yang dijalankan pada 11 dan 12 Julai lalu.

TAK RASMI: PKR menang di Sungai Kandis

8.05pm - Malaysiakini mendapati PKR memenangi PRK Sungai Kandis memandangkan mustahil bagi BN mengejar kedudukan undi setakat undi.

Ketika laporan ini ditulis, undi tidak rasmi untuk PKR adalah 12,984 undi berbanding BN memperoleh 7,774 undi manakala calon bebas menerima 87 undi.

Dianggarkan 25,765 daripada 51,217 pengundi layak mengundi dalam pilihan raya kecil ini.

Ini bermaksud hanya 4,920 lagi undi belum dikira. Walaupun BN memenangi keseluruhan undi yang tinggal, mereka tidak akan memenangi PRK ini.

Kadar terendah dalam sejarah

8pm - Peratusan keluar mengundi dianggar 50.31 peratus, dan ini merupakan antara jumlah terendah dalam PRK sepanjang sejarah Malaysia,

Kosmo! memetik sumber SPR berkata hanya 25,765 daripada 51,217 pengundi keluar mengundi sehingga pusat pengundian ditutup.

BN menang di Seri Gambut

7.35pm - BN merampas kawasan majoriti pengundi Melayu di Seri Gambut dari PKR. BN memenangi pusat daerah mengundi itu dengan 420 undi menewaskan PKR yang memperoleh 318 undi, manakala calon bebas tidak menerima sebarang undi

Pada pilihan raya umum 9 Mei lalu, PKR memenangi PDM itu dengan perbezaan sembilan undi apabila parti itu mendapat 419 undi dan BN menang 410 undi manakala PAS memperoleh 236 undi.

Pada masa itu, undi kepada PKR ialah 39.30 peratus.

Analisis awal menunjukkan peratusan undi BN dan PKR meningkat tetapi BN meningkat pada kadar yang lebih tinggi.

Ini mungkin disebabkan lebih banyak penyokong PAS beralih kepada BN berbanding PKR.

Bagaimanapun ini adalah kawasan PDM yang kecil dan tidak semestinya mencerminkan trend pengundian keseluruhan.

Tiada ulasan: