"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Mat Hasan rapat dengan PAS, boleh tolak ansur isu arak'

Zikri Kamarulzaman

PRK RANTAU | Presiden PKR, Anwar Ibrahim malam tadi mempertahankan hak orang bukan Islam untuk minum minuman keras.

Pada masa sama beliau juga mempertahankan hak menteri besar Negeri Sembilan Aminuddin Harun agar tidak bersubahat dalam isu membabitkan penjualan bir.

Beliau berkata demikian susulan arahan untuk melarang penjualan alkohol di Kelab Golf Antarabangsa Seremban (SIGC) - di mana Aminuddin Harun menjadi presidennya selepas dilantik sebagai menteri besar Negeri Sembilan.

"Marah sesetengah orang dekat KL, apa ni MB, tak tolak ansur, tak boleh minum beer. Saya nak bagitahu begini.

"Orang bukan Islam nak minum beer itu hak dia. Tak pernah kita ada hak untuk sekat atau larang dia, dengar betul-betul.

"Tapi untuk dia jadi pengerusi dia tak nak bersubahat. Mat Hasan tak apalah. Mat Hasan dia tolak ansur pasal dia baik dengan PAS, jadi jual arak tak apa. Ha, jawab jawab. Tengok dia jawab macam mana," kata Anwar.

Beliau berkata demikian pada ceramah di Kampung Felda Sendayan sempena kempen pilihan raya kecil (PRK) Rantau.

Pengharaman bir di SIGC dilaporkan berkuat kuasa Ogos tahun lepas, selepas Pakatan Harapan (PH) mengambil alih negeri ini.

Larangan itu dibatalkan selepas mesyuarat agung luar biasa minggu lalu.

Aminuddin yang dilantik sebagai presiden kelab itu menafikan telah mengarahkan larangan penjualan alkohol di kelab itu secara peribadi.

Anwar berkata isu itu menjadi punca perselisihan di kalangan pengundi India dalam PRK Rantau.


"Dia (Mat Hasan) nak jaga orang India, orang India cakap Mat Hasan bagus. Dia pun ok, (India) boleh minum punya.

"Kadang saya tengok di kawasan India 'tengok ni MB (Aminuddin) very strict, dia extreme punya'.

"Tak, tak betul. We respect hak dia. Dan saya minta orang bukan Islam faham, kadang-kadang sesetengah orang Islam lupa.

"Dalam Islam tak boleh subahat tapi jangan lupa kita tak boleh halang hak mereka (bukan Islam)," kata Anwar.

Tiada ulasan: