"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kecoh rupa-rupanya ‘walaun’ yang sertai larian LGBT di Johor?

Harapandaily

Minggu lalu tular satu program larian antarabangsa Pan Asia 2024 di Johor yang didakwa mempromosi budaya songsang lesbian, gay, biseksual serta transgender (LGBT).

Program itu menimbulkan kekecohan apabila peserta larian berpakaian tidak senonoh dan mencolok mata, termasuklah peserta lelaki.

Perkara tersebut mendapat perhatian Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi yang menegaskan pihaknya tidak pernah memberi kebenaran atau kelonggaran kepada mana-mana pihak bagi penganjuran acara yang tidak menjaga sensitiviti agama Islam di negeri itu.

Bagaimanapun tentera siber pembangkang terus memainkan isu tersebut, menuding jari kepada kerajaan negeri dan menyalahkan pimpinan Perdana Menteri.

Tidak kurang juga DAP dipersalahkan.

Namun, sejak kelmarin Harapan Daily melihat beberapa hantaran di Facebook mendakwa salah seorang peserta larian itu adalah Pengerusi Parti Gerakan Kemaman, Chang Soon Tiew yang juga rakan baik Pas.

Beberapa gambar dimuat naik pengguna menunjukkan persamaan wajah seorang peserta yang mengenakan pakaian mencolok mata dengan Chang. 

Ia sekaligus mengesahkan bahawa individu itu adalah pengerusi Gerakan Kemaman.

Chang pernah beberapa kali berceramah atas satu pentas bersama dengan Pas.

Kali terakhir dia mengemaskini laman Facebook adalah pada Julai lalu. 

Seorang pengguna meninggalkan komen di Facebook Chang, menyertakan tangkap layar gambar pemimpin Gerakan itu pada program larian terbabit.

Setakat ini masih belum ada penjelasan dari Gerakan mahupun Perikatan Nasional sendiri berkenaan isu tersebut.

Tiada ulasan: