"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Era Najib dikenali kerajaan suami isteri

Muhammad Yusri Amin

KUALA KRAI, 9 Julai (Hrkh) - Di era sebelum ini ramai mengenali kerajaan Barisan Nasional (BN) dengan panggilan kerajaan anak menantu dan sekarang pula dipanggil kerajaan isteri suami.

Itulah pengenalan ringkas bagi menggambarkan kerajaan BN sekarang di bawah Dato' Seri Najib Razak.

Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar berkata, kerajaan BN hari ini ditadbir anak beranak dan bukan lagi secara kolektif seperti berlaku di zaman pemimpin Umno sebelum ini.

"Sabtu ini genap 100 hari Najib menjadi Perdana Menteri, apa yang dibuat Perdana Menteri baru kecuali melihat isterinya yang lebih berkuasa.

"Dalam tempoh 100 hari tidak ada apa yang dilakukan Najib, tetapi yang senang ialah isterinya yang kini sudah menjadi rungutan sebahagian pemimpin Umno, katanya pada ceramah di Temalir dekat sini malam tadi.

Beliau juga mendakwa Najib melantik syarikat antarabangsa dari barat menggunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadinya.

Mahfuz mempersoalkan mengapa perdana menteri mengupah syarikat luar negara untuk mengkaji prestasinya bagi mendapatkan kembali sokongan rakyat.

Kata beliau anak beranak perdana menteri lebih berkuasa berbanding jemaah menteri dalam membuat segala keputusan.

"Ibarat kera di hutan disusukan, anak dikendung kelaparan, sebaliknya yang untung peniaga besar dan masyarakat yang menjadi kroni Najib, katanya yang juga anggota Parlimen Pokok Sena.

Tiada ulasan: