"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Manek Urai: Peniaga ikan kutuk penghinaan ke atas Abe Uji

Muhammad Yusri Amin | Foto Miji

KUALA KRAI, 11 Julai (Hrkh) - Kehadiran begitu ramai peniaga dan pemborong ikan di Pasar Laloh petang semalam memberi satu lonjakan baru kepada calon PAS, Mohd Fauzi Abdullah.

Mohd Fauzi atau lebih dikenali sebagai Abe Uji kelihatan terharu di atas kunjungan begitu ramai rakannya.

Keadaan itu dapat dilihat apabila beliau seketika terkedu dan tidak dapat meneruskan ucapan mungkin terharu di atas sokongan padu kawan-kawan.

Turut hadir pada majlis itu Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, anggota Exco, Dato' Husam Musa, Presiden Persatuan Pemborong Ikan Kelantan, Ahmad Termizi Mamat.

Hampir 2,000 peniaga ikan dari seluruh Kelantan hadir pada program itu bagi memberi sokongan kepada Abe Uji selepas diperlekehkan Umno, yang disifatkan sebagai peraih ikan.Image

Terdapat sepanduk yang mengecam pemimpin Umno yang bertulis 'Jangan Hina Pekerjaan Kami' dan 'Pilih Calon Amanah Pilih Abe Uji'.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan yang juga seorang timbalan menteri menyifatkan Abe Uji sebagai seorang peraih ikan kerana tidak mempunyai pendidikan tingi.

Berucap pada majlis itu, Menteri Besar melahirkan rasa tidak senang terhadap pemimpin Umno kerana melempar fitnah menghina calon PAS sebagai peraih ikan.

Image"Hari ini kita berhimpun bagi melahirkan rasa kecewa di atas penghinaan seorang timbalan menteri terhadap calon kita sebagai peraih ikan. Hina nampaknya pada pandangan mereka," katanya.

Sedangkan katanya, Nabi Muhammad saw pada usia remaja baginda pernah menjadi pengembala kambing.

Menurutnya pemikiran macam itu menggambarkan cara berfikir orang Melayu dan Islam jauh berbeza.

"Mana lebih baik menjual ikan dengan parti rasuah. Parti dia sah parti rasuah. Mana lebih baik terima rasuah berbanding dengan menjual ikan.

"Menjual ikan tentu sah dan halal, manakala rasuah Islam pun kutuk, demokrasi pun kutuk. Tidak kata apa dia, dia berasa bangga boleh rasuah. Kita jual ikan, dia hina," katanya.


Tiada ulasan: