"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Harga Kereta Turun, AFTA Malaysia Dilaksanakan Mac 2010?

prebetlatif
Daripad a sumber terdekat (kakitangan Perodua sendiri) mengatakan sebenarnya kerete MPV Perodua Alva akan dilancarkan lambat lagi daripada tarikh yang sepatutnya seperti yang dilancarkan tempoh hari. Tetapi memandangkan AFTA Malaysia bakal dilaksanakan bermula Mac 2010, Perodua Alva “terpaksa” dilancarkan lebih awal.

Dalam keadaan ekonomi negara belum stabil pun, industri automatif negara semakin rancak. Terbaru Proton merancang memulakan pengeluaran besar-besaran kereta hibrid menjelang 2011. Dalam diam-diam kereta hybrid sudah ada dalam simpanan mereka. Tunggu nak lancar sekarang ini. Tahniah Proton dengan pencapaian ini. yang penting harga yang diletakkan mestilah “berbaloi-baloi”. Khabarnya, beberapa kereta hibrid Exora kini diuji di Britain dan akan dihantar ke Malaysia pada akhir bulan ini atau awal tahun depan.

“Kami mempunyai pasukan khusus di Lotus untuk membangun dan menguji kereta menggunakan teknologi Lotus. Saya menguji kereta itu dua minggu lepas dan saya kagum dengannya,” katanya kepada media Malaysia sempena Pameran Motor Antarabangsa Thailand

Bayang kereta hybrid ini macammana rupa, tidak dapat dipastikan lagi. Yang pentingnya jangan salah faham, bagaimana berfungsinya kereta hybrid ini. Ia bukan 100% menggunakan kuasa elektrik. Tiada model kereta yang nak saya tunjukkan di sini, dapat tunjukkan diagram kepada anda pun jadikla…

So, secara umumnya enginnya masih lagi sama, but a little bit compact, kerana nak meletakkan bateri and motor. Minyak masih lagi perlu “disumbat”. Cuma mungkin kuantiti yang digunakan sekitar 50% kerana yang selebihnya sudah dijana oleh kuasa elektrik.

P/S : Itu kata mereka, nak dengar sendiri “butir-butir emas daripada mulut” Menteri tentang pengumuman rasmi tarikh pelaksanaan AFTA Malaysia ini, nantikan sahaja…………

Tiada ulasan: