"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Jalan Sakaratulmaut, Jalan Munkar Nakir

laniisma
Tahniah kepada JPJ, ingin dan terasa menyelitkan nilai-nilai Islam dalam usaha membendung kemalangan jalan raya di negara ini. JPJ ingin menggunakan laluan atau jalan "Sakaratulmaut", supaya masyarakat lebih takut dan ingatkan mati.

Mereka berharap akan dapat mengubah sikap pengguna jalan raya di negara ini agar lebih berhemah dan bersopan di jalan raya serta lebih menghargai nyawa semua pihak. Harapannya usaha-usaha tersebut akan beroleh hasil yang lebih baik.

Adalah lebih baik kalau JPJ meletakkan label di jalan-jalan raya sama besarnya dengan iklan-iklan yang dapat dilihat di tepi-tepi lebuh raya, janganlah pula meletakkan label nampak tak nampak. Kalau macam itu besar pun pengguna masih memecut macam pelesit, sahlah pemandu-pemandu terbabit 'keras pedal' dan keras hati serta mungkin dirinya kebal daripada mati.

Jalan Sakaratulmaut, sedap juga, gerun pun ada. Jalan Munkar Nakir pun boleh. Apa kata ditambah dengan slogan 'Sakaratulmaut, Munkar Nakir Menanti Di Kubur Anda'. Agak-agaknya berhati-hatikah mereka, beringatkah mereka tentang amalan mereka dan bersediakah mereka menghadapi mati.

Tiada ulasan: