"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tujuh Kepelikan Dunia

Zolkharnain Abidin
PELIK SATU
Hassan jumpa Harussani. Mengapa pelik? Ya, dalam banyak-banyak mufti, Harussani yang Hassan pilih.

PELIK DUA

Farah Azlina berkenan kepada Saiful. Mengapa pelik? Ya, dalam banyak-banyak jejaka, Saiful yang Farah berkenan.

PELIK TIGA

Melayu berpecah. Mengapa pelik? Ya, dalam banyak-banyak bangsa, Melayu yang dihebohkan berpecah.

PELIK EMPAT
Pepaduan PAS – Umno. Mengapa pelilk? Ya, dalam banyak-banyak parti di Malaysia, PAS yang diajak oleh Umno untuk bersatu.

PELIK LIMA

Tidak bersetuju dengan pemimpin. Mengapa pelik? Ya, dalam banyak-banyak perkara di dalam PAS, tidak bersetuju dengan pemimpin akan dikata tidak wala’.

PELIK ENAM

Menang pilihanraya. Mengapa pelik? Ya, dalam banyak-banyak pertandingan, menang pilihanraya yang diidamkan tetapi persediaan untuk menang tidak setara mana pun.

PELIK TUJUH

Cantas-mencantas. Mengapa pelik? Ya, dalam keadaan ramainya saingan politik yang boleh dicantas, kawan sendiri juga yang dipilih.

Tiada ulasan: