"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penemuan baru 70 kepingan buku besi, akan mengubah sejarah Kristian lagi?


obnoxious_chan
70 kepingan buku logam kuno yang mencatatkan mengenai agama Kristian telah di temui di  sebuah daerah gua  terpencil di Jordan. Buku yang hanya sebesar permukaan Kad Kredit itu mengandungi gambar, simbol dan perkataan merujuk kepada Messiah, peristiwa yang akan berlaku, penyaliban dan juga hari kebangkitan menurut agama kristian.

Walaubagaimana pun, buku logam ini sebenarnya telah di temui lima tahun lalu di mana gua terbabit di kenali sebagai tempat pelarian penganut Kristian selepas kejatuhan Jerusalem pada 70AD. Malah ujian awal juga mendapati sebahagian daripada kepingan logam buku ini adalah dari abad pertama masihi lagi!

Menurut David Elkington, iaitu seorang sarjana British in religious history dan archeology, hasil ujian ke atas salah satu daripada buku logam ini, beliau mendapati penemuan baru ini  adalah satu penemuan besar dalam sejarah kristian selepas penemuan the dead scrolls pada 1947. 


Note: for Muslim: untuk bacaan sebagai maklumat sahaja. tidak di galakan untuk mempercayainya. Sebagai umat Islam, bible bukanlah injil sebagaimana di dakwa oleh orang kristian.
-tranu ngkite-

Tiada ulasan: