"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Beginikah kesudahan nasib Anwar?

tokpepijat

Di ambang Rasulullah berhijrah ke Madinah, berlaku suatu mesyuarat antara Pimpinan Tertinggi Musyrikin Quraisy untuk bertindak terhadap Rasulullah.

Maka terdapat beberapa cadangan dari kalangan pimpinan Musyrikin. Antaranya :

i) Abu Al Aswad
- Usir Muhammad dari Mekah. Biarkan dia pergi ke mana tempat dia suka.

ii) Abu Al Bakhtari
- Penjarakan Muhammad. Penjara hingga mati.

iii) Abu Jahal
- Kita pilih seorang pemuda dari setiap Kabilah. Kemudian kesemua pemuda itu pergi membunuh Muhammad sekali gus.

Cadangan (i) dan (ii) bakal mengundang simpati dan menarik lebih ramai pengikut sepertimana label dan gelaran sebelum itu kepada Rasulullah seperti orang gila, pemecah belah masyarakat dan ahli sihir.

Akhirnya cadangan dari Abu Jahal dipersetujui oleh mesyuarat tertinggi Musyrikin.

Versi pertarungan antara Kebenaran dengan Kebatilan adalah sama dulu, kini dan selamanya.

Tiada ulasan: