"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

RM20k untuk Palestin tu boleh beli berapa biji peluru?

DR AZMAN IBRAHIM
IMBAS...Salahuddin menyerahkan sumbangan PAS untuk rakyat Palestin kepada Pengarah PICOM, Muslim Abu Omar pada 14 Julai lepas.

"Dr! RM20k yang Jabi bagi untuk Palestin tu boleh beli berapa biji peluru? Gempa je bunyi hebat. Hasil tak setara mana!"

Begitulah respons yang ditulis seorang kenalan di laman sosial apabila saya maklumkan bahawa kutipan untuk Tabung Kemanusiaan Gaza yang diuruskan Badan Perhubungan PAS Terengganu dari kalangan ahli dan penyokong PAS Jabi berjumlah RM20k lebih.

Respons yang menggambarkan rasa penghinaan dan meluahkan sisi hitam dari hati penulisnya.

Ya Allah... ada juga manusia yang hatinya begini busuk dan memandang jijik kepada kebaikan orang lain walaupun saya tak berminat untuk bertanya berapa yang dia telah sumbangkan. Tetapi saya belum sampai tahap nak print screen dan dedahkan identiti insan bodoh ini.

Kalau saya ceritakan bahawa sebahagian besar duit derma tersebut adalah note RM1, ianya pasti menyentuh hati orang yang berfikir bukan dengan kepala lutut, bagaimana orang-orang kampung mengumpulkan kepingan-kepingan duit RM1 untuk mereka turut mengambil bahagian merasai secebis dari penderitaan saudara seagama di Gaza.

Saya sendiri turun ke surau-surau di pelosok kampung dalam Dun Jabi di bulan Ramadhan, sambil mengagihkan sumbangan Ramadhan untuk yang kurang berkemampuan, saya bersyarah panjang hal situasi terkini Gaza. Menangis orang-orang kampung mendengarnya. Bayangkan orang-orang uzur, ibu-ibu tunggal dan fakir miskin yang kita jemput untuk terima sumbangan, mereka pun turut sama menghulurkan sumbangan ke dalam tabung Gaza.

Ini adalah solidariti dari rasa persaudaraan Islam yang tidak dibatasi dengan jarak dan sempadan negara.

Saya doakan penghantar mesej yang berhati busuk ini mendapat hidayah dan dia hulur RM1 juta untuk Gaza!

Dengan semangat Gaza, saya perkenalkan juga wajah seorang insan mulia berjiwa dermawan walaupun beliau tidak ingin dikenali. Tetapi ada ketikanya kebaikan ini perlu disebarkan semoga ianya menjadi contoh terbaik kepada orang lain.

Seorang hamba Allah mesra dipanggil Pakcik Habib atau nama sebenarnya Syed Mohamad.

Kemurahannya membantu perjuangan Islam khususnya di Jabi bagai air yang mencurah. Saya tidak ingin menyenaraikan segala kebaikannya sebelum ini.

Kira-kira 3 hari lepas, bila Pakcik Habib menelefon saya sambil meminta untuk datang ke rumahnya bagi mengambil cek sumbangan Gaza, saya bayangkan dalam kepala, jumlahnya sekitar RM500 atau RM1k sahaja. Tetapi bila diterima, masyaAllah... RM10k!

Pakcik Habib tak pernah dapat apa-apa projek kerajaan. Beliau berusaha dengan kudratnya sendiri serta dengan keyakinan keberkatan rezeki dari Allah.

Semoga semua sumbangan ini sama ada RM1 atau RM1k akan menjadi saham walau sekadar untuk sebutir peluru yang menembusi kepala tentera yahudi. 


Sumbangan kepada rakyat Palestin di Gaza boleh terus disalurkan melalui akaun Maybank 5640 7070 3248 atas nama Parti Islam Se-Malaysia.

Tiada ulasan: