"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Akibat sakit hati, kereta jadi motosikal [video]


“RAMAI yang kata mustahil, tetapi yang mustahil itulah yang kita nak buat," itu kata Abdul Rasid Ismail, 47, jurukimpal yang menjalankan projek motosikal monster menggunakan enjin Nissan RB20 dari kereta Volvo 240.

Abdul Rasid yang mesra dengan panggilan Acid Welding mula popular apabila gambar dan video projek motosikal RB20 yang dimuat naik menerusi Facebook miliknya menjadi tular di laman sosial sejak Ahad lalu.

Katanya, cetusan idea mencipta motosikal kostum itu muncul apabila dia menarik balik keputusan untuk menjual kereta Volvo miliknya selepas berhadapan dengan pelbagai ragam daripada beberapa pembeli.

"Saya jadi sakit hati dengan kerenah mereka dan membuat keputusan untuk tidak menjualnya sebaliknya menjadikan ia sebuah motosikal.

"Ramai yang berpendapat ia sukar untuk 'dibentuk' menjadi motor, tambahan pula beroda dua, tetapi yang sukar itulah saya mahu buat supaya boleh menjadi inspirasi kepada orang lain," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Menurutnya yang berasal dari Batu Pahat, Johor, proses pembikinan motosikal monster yang bermula sejak tiga bulan lalu, dibantu oleh anak sulungnya Amirul Azwan, 21, dengan menggunakan kepakaran dan tenaga sendiri tanpa menggunakan alat bantuan khas.

"Kos yang digunakan tidak sampai RM1,000 kerana barang semua sudah ada dan kami buat sendiri, cuma idea untuk membikinnya itu yang 'mahal'.

"Saya sudah biasa dengan enjin RB20, itu sebab saya tiada masalah untuk menciptanya menjadi motosikal buatan sendiri untuk dipamerkan pada Art of Speed (AOS) 2017 hujung bulan ini di Serdang, Selangor.

"Ramai yang memberi kritikan meskipun sudah berjaya menghidupkan enjinnya, namun saya abaikan semua itu kerana kenderaan itu masih belum siap sepenuhnya," katanya yang juga seorang 'drifter' ketika usia muda.

Menurut Abdul Rasid, kali ini adalah penyertaannya yang ketiga dalam AOS dan sehingga kini sudah mengubahsuai lebih sepuluh motosikal kostum sejak empat tahun lalu.

Dia yang mempunyai kemahiran mekanikal sejak 29 tahun lalu berkata, lebih berminat untuk merekacipta berbanding mengubah suai kelajuan motosikal kerana tidak mahu kepakarannya disalah guna oleh pihak yang tidak sepatutnya.

"Keluarga saya tidak menghalang hobi saya malah jiran serta orang kampung menyokong aktiviti yang saya lakukan.

"Kemahiran saya juga diturunkan kepada anak sulung yang mempunyai lulusan Sijil Juruteknik Motosikal," kata bapa kepada empat anak itu.

Video dan gambar projek motosikal monster RB20 yang dimuat naik menerusi Facebook Acid Welding menerima lebih 6,000 perkongsian serta ditonton lebih 50,000 pengguna laman sosial berkenaan sejak Ahad.
-hmetro

Tiada ulasan: