"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sultan Perak setuju dengan pilihan UMNO, Saarani dilantik MB

Shaq Ismail

IPOH: Sultan Perak bersetuju melantik Pengerusi UMNO, Saarani Mohammad, sebagai menteri besar baharu, selepas PPBM dan PAS mengesahkan sokongan mereka kepada calon pilihan UMNO itu petang tadi.

Pengumuman oleh Istana Perak itu mengakhiri krisis politik negeri yang tercetus susulan penyingkiran Timbalan Presiden PPBM, Ahmad Faizal Azumu, menerusi usul percaya yang dibawa oleh UMNO pada Jumaat lepas.

Istiadat mengangkat sumpah akan diadakan esok pada 11 pagi di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, menurut jurucakap istana, Ahli Dewan Negara Perak, Mohd Annuar Zaini.

Selepas selasai menghadap Sultan Nazrin Shah, Saarani keluar dari Istana Kinta dengan hanya melambai kepada para pemberita yang menanti.

Sidang media pertama beliau selaku menteri besar akan diadakan di Dewan Jubli Kuala Kangsar esok, selepas istiadat mengangkat sumpah jawatan.

Dengan ini, persidangan Dewan Negeri Perak akan bersambung seperti yang dijadualkan pada Isnin.

Pengumuman Istana Perak itu menyusuli keputusan PPBM dan PAS menyokong pencalonan Saarani dalam pertemuan enam mata membabitkan presiden dua parti itu bersama Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, di Parlimen hari ini.

Dalam kenyataan, susulan pertemuan itu, Zahid memohon maaf atas “kekhilafan” ADUN Perak yang membawa kepada penyingkiran Faizal.

Tindakan itu mengundang respon keras daripada PAS. Setiausaha Agung Takiyuddin Hassan sebelum ini berkata parti itu tidak akan menyertai usaha pembentukan kerajaan baharu di Perak.

Tiada ulasan: