"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

DAP berjiwa besar, bukan anti Melayu sokong

FAZLI RADZI

Dengan jumlah 16 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu kedua tertinggi di Perak, DAP negeri memutuskan untuk menjalin kerjasama dengan Umno.

Pengerusi DAP, Perak Nga Kor Ming, berkata langkah tersebut bagi membentuk kerajaan berbilang kaum yang bersih, kukuh dan stabil.

Menurutnya, keputusan itu mengambil kira situasi di Perak yang tiada satu parti mempunyai majoriti untuk membentuk kerajaan yang stabil.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Aulong itu menegaskan kesediaan DAP Perak untuk bekerjasama dengan Umno membuktikan dua perkara.

“DAP adalah parti berjiwa besar yang sanggup meletakkan kesejahteraan rakyat sebagai agenda keutamaan.

“Momokan DAP adalah “anti-Melayu atau anti-Islam” selama ini adalah tidak benar sama sekali,” tegasnya dipetik dalam satu kenyataan hari ini.

Bagaimanapun, beliau berkata, penyertaaan DAP Perak dalam kerajaan negeri yang baharu tidak akan dibuat tanpa rakan-rakan komponen gabungan itu iaitu AMANAH dan PKR.

Dalam semangat muafakat Pakatan Harapan (PH) itu, jelasnya, satu perjanjian bertulis harus dimeterai jika cadangan kerjasama tersebut mencapai kata sepakat.

Bekas Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat itu berkata, walaupun DAP Perak bersedia untuk bekerjasama dengan Umno tetapi parti roket tersebut tidak akan berkompromi dengan amalan rasuah atau penyelewengan dalam soal integriti pentadbiran.

Tiada ulasan: