"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Nama calon PM PH ‘meletup’ di Twitter menjelang hari penamaan calon

ARIF ATAN

Nama Anwar muncul ‘meletup’ atau trending di Twitter menjelang hari penamaan calon Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), esok.

Rata-rata sembang bual di media sosial itu berkisar tentang kewajaran Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Harapan (PH) yang diterajuinya untuk menang pada 19 November ini.

Setakat jam 5 petang tadi, lebih 13,000 ciapan di Twitter berkenaan Anwar yang akan bertanding di kerusi Parlimen Tambun itu.

Pengguna Twitter yang kebanyakannya adalah pengundi muda dilihat menyambut baik kemaraan Anwar, 75, pada PRU kali ini.

Untuk rekod, PRU15 mencatatkan rekod tersendiri dalam proses demokrasi di negara ini apabila buat julung kalinya pemilih bawah usia 21 tahun boleh keluar membuang undi.

Mereka didaftar secara automatik sebagai pengundi dan kira-kira 1.14 juta belia bakal menggunakan mandat buat pertama kali, menyertai kelompok 21.1 juta keseluruhan pemilih dengan 1.4 juta adalah pengundi baharu.

“Saya suka cara Anwar bercakap. Pengucapan awam yang baik, tidak memerlukan skrip dan ada juga humor yang baik,” antara komentar warganet.

Bahkan, ada yang membandingkan ketrampilan pemimpin BN dan PN dengan Anwar yang kerap menghiasi muka depan majalah-majalah antarabangsa yang berprestij.

“Pernah tengok Ismail Sabri di muka depan media dunia? Midin? Zahid? Nope. Me neither.

“Anwar Ibrahim ialah nama yang diiktiraf dan dihormati di peringkat global.

“Nak Malaysia jadi world class? Nak rasa bangga jadi rakyat Malaysia? Pilih pemimpin bertaraf dunia. Pilih Anwar Ibrahim,” kata netizen lagi.

Esok merupakan hari penamaan calon PRU15 manakala 19 November ini sebagai tarikh membuang undi.

PRU15 melibatkan 222 kerusi Parlimen dan 59 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Perak, Pahang (42) dan Perlis (15).

Turut diadakan serentak adalah Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Bugaya, Sabah.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memaklumkan sebanyak 4,326 borang pencalonan Parlimen dan DUN bagi PRU15 sudah dijual setakat hari ini di seluruh negara.

Daripada jumlah itu, 3,036 adalah borang penamaan calon Parlimen manakala 1,290 lagi bagi DUN.

Tiada ulasan: