"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bunuh isteri demi skandal

AP
JAMES Craig. FOTO AP
Denver: Seorang doktor pergigian Colorado yang mempunyai hubungan sulit dengan wanita lain disyaki membunuh isterinya dengan minuman membina otot yang bercampur arsenik dan sianida, untuk bersama kekasihnya itu.

James Craig, 45, ditahan pada Ahad kerana disyaki membunuh isterinya.

Craig dijadual hadir ke mahkamah pada Khamis bagi mengetahui sama ada pihak pendakwaan memutuskan untuk memfailkan pertuduhan terhadapnya.

Ketika Angela Craig berada di hospital, doktor tidak dapat mengetahui apa yang salah dengannya namun polis di pinggir bandar Denver, Aurora, mendakwa suaminya itu bertemu dengan rakan rakan doktor gigi.

Berdasarkan bukti waran tangkap, polis mula menyiasat Craig selepas rakannya yang menjalankan amalan pergigian, Ryan Redfearn memberitahu seorang jururawat bahawa Craig memesan kalium sianida walaupun tidak memerlukannya untuk kerja mereka.

Polis percaya Craig meletakkan arsenik dalam minuman membina otot yang selalu dibuat kepada isterinya untuk latihan pada 6 Mac lalu.

Dia dikatakan mengarahkan penghantaran kalium sianida dengan memberitahu pembekal kononnya diperlukan untuk pembedahan.

Craig meminta seorang pengurus pejabat untuk tidak membuka bungkusan itu tetapi pekerja lain melakukannya yang membawa kepada penemuan dan akhirnya mendedahkan perkara itu kepada pihak berkuasa, kata dokumen itu.

Menurut dokumen itu, penghantaran ketiga yang didakwa dipesannya, oleandrin bahan beracun yang terdapat dalam daun tumbuhan oleander dirampas pihak berkuasa selepas mereka mula menyiasatnya.

Berdasarkan afidavit, Craig memberitahu Redfearn bahawa dia memesan kalium sianida untuk isterinya dan memberitahu pekerja sosial bahawa isteri membunuh diri selepas tertekan sejak meminta cerai pada Disember, walaupun kedua-dua anak mereka tidak berkata apa-apa mengenai cubaan membunuh diri itu.

Redfearn juga memberitahu penyiasat bahawa Craig berada di ambang muflis dan menghadapi masalah perkahwinan, menurut dokumen itu.
-hmetro 

Tiada ulasan: