"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kenapa polis perlu rampas telefon semasa siasatan, soal bekas menteri

FMT Reporters

PETALING JAYA: Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim, yang sedang disiasat bawah Akta Hasutan, mempertikaikan keperluan polis merampas telefonnya.

Zaid berkata, tindakan tersebut tidak perlu diambil apabila “orang yang disiasat mengaku menulis ciapan tersebut”.

Beliau mencadangkan Badan Peguam Malaysia dan kumpulan hak asasi manusia lain meneliti Akta Komunikasi dan Multimedia.

“Sudah cukup teruk apabila mengekspresikan diri dijadikan suatu kesalahan, tetapi merampas telefon seseorang adalah kejam,” katanya menerusi ciapan hari ini.

Zaid disoal siasat oleh Bukit Aman semalam berhubung ciapannya di X (dahulunya Twitter) yang menyentuh mengenai institusi diraja.

Pada Januari, polis turut merampas telefon milik setiausaha akhbar Menteri Ekonomi Rafizi Ramli dan pembantu Ahli Parlimen Bentong Young Syefura Othman.

Farhan Iqbal dan Noor Suhana Ishak turut mempersoalkan keperluan telefon mereka dirampas.

Pada Jun, FMT melaporkan bahawa telefon milik pereka grafik dan aktivis Fahmi Reza dikembalikan setahun selepas ia dirampas apabila polis menyiasatnya berhubung sebuah poster berunsur satira.

Polis merampas telefon dan kad SIM untuk siasatan bawah Akta Hasutan serta Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Tiada ulasan: