"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

CIJ, WAMI kecam penggantungan akhbar pembangkang

Pusat bagi Kewartawan Bebas Malaysia (CIJ) dan Pakatan Wartawan untuk Kebebasan Media (WAMI) mengecam sekeras-kerasnya tindakan terbaru kerajaan menyekat kebebasan bersuara dan berpersatuan yang dijamin oleh perlembagaan, sewaktu negara sedang berdepan dengan peralihan kuasa dan tiga pilihanraya kecil yang penting.

"Semalam, Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah menggantung permit dua akhbar parti pembangkang (
Harakah dan Suara Keadilan) selama tiga bulan, berkuatkuasa serta-merta, tanpa memberi sebarang alasan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, walaupun KDN mempunyai kuasa untuk menggantung penerbitan di bawah Akta Penerbitan dan Mesin Cetak (PPPA) 1984, tetapi ia melanggar prosedur yang diamalkan.

"Pihak penerbitan biasanya diberi surat tunjuk sebab sebelum tindakan diambil," katanya sambil menambah, tindakan tergesa-gesa itu membayangkan kebimbangan kerajaan berhubung kontroversi peralihan kuasa dan tiga pilihanraya kecil.

Barisan Nasional (BN) akan berdepan dengan tiga pilihanraya kecil - Parlimen Bukit Gantang (Perak), Bukit Selambau (Kedah) dan Batang Ai (Sarawak) - kesemuanya diadakan serentak pada 7 April depan. Manakala penamaan calon ditetapkan pada 29 Mac ini.

Harakah dan Suara Keadilan masing-masing mendakwa mempunyai pengedaran sebanyak 120,000.

"Kami tidak dapat menghubungi pihak kementerian untuk mendapatkan penjelasan berhubung tindakan tersebut," kata kenyataan itu lagi.

Sehubungan itu, CIJ dan WAMI menggesa supaya penggantungan
Harakah dan Suara Keadilan ditarik balik, serta mendesak agar PPPA dimansuhkan.

Ia juga menggesa ditubuhkan jawatankuasa terpilih Parlimen serta menghormati Artikel 10 Perlembagaan yang melindungi kebebasan bersuara.

Kecam tindakan polis

Dalam kenyataan yang sama, CIJ dan WAMI turut mengecam penggunaan kekerasan terhadap orang awam yang hadir mendengar satu ceramah politik di DUN Bukit Selambau malam tadi.

"Polis pencegah rasuah menembak gas pemedih mata di perhimpunan tersebut ketika Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berucap.

"Saksi-saksi mendakwa, pihak polis telah melepas tembakan gas pemedih ke atas orang ramai, termasuk kanak-kanak, tanpa memberi sebarang amaran," katanya.

Sehubungan itu, CIJ dan WAMI meminta satu siasatan terbuka dijalankan terhadap tindakan polis dalam insiden malam tadi.

Dalam kejadian tersebut, polis melepaskan tembakan gas pemedih mata untuk menyuraikan orang ramai yang sedang mendengar ceramah ketua pembangkang itu di Taman Ria, Sungai Petani.

Polis juga menggunakan meriam air untuk menyurai orang ramai yang berkumpul sejak awal lagi untuk mendengar amanat ketua umum PKR bersempena pilihanraya kecil Bukit Selambau pada 7 April depan.

Berikutan itu, keadaan menjadi kelam-kabut dan ceramah Anwar yang diadakan di padang awam Taman Ria, Sungai Petani terpaksa dibatalkan dan lebih 50 orang telah ditangkap.
  -malaysiakini-

Tiada ulasan: