"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dato' Zaid Ibrahim sifatkan media kuasaan BN gagal lawan wibawa Harakah dan Suara Keadilan


PENGGANTUNGAN permit penerbitan lidah rasmi Harakah dan Suara Keadilan dua parti politik, PAS dan KeADILan adalah bukti peranan media arus perdana sebagai alat parti pemerintah Umno-BN terbukti gagal. Media kuasaan mereka tidak dapat menyaingi kedua-dua akhbar yang cukup berpengaruh itu.

Mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zaid Ibrahim berkata Umno-BN masih belum berpuas hati dengan peranan yang dimainkan oleh media mereka bagi memulihkan keyakinan rakyat terhadap parti itu.

"Seluruh media arus perdana dikawal oleh mereka, malangnya ia tidak cukup untuk memuaskan hati pihak Umno-BN dalam usaha mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap mereka," katanya pada sidang media selepas pelancaran buku hasil kompilasi kolumnis-kolumnis daripada blog media 'The Malaysian Insider' baru-baru ini.

Jelasnya, dalam keadaan pemimpin-pemimpin Umno-BN menganggap negara ini sebagai negara dunia kedua, kebebasan media semakin dikekang dan digodam semahunya. kalau boleh mereka hanya mahu akhbar dan media kuasaan mereka sahaa mneguasai pasaran maklumat di negara ini.

"Kita berlagak seperti negara dunia kedua, tetapi mereka tidak menghormati sokongan 50 peratus rakyat negara ini kepada pembangkang," ujarnya.

Menurutnya, isu penggantungan permit Harakah dan Suara Keadilan merupakan isu besar mutakhir ini kerana ia melambangkan seolah-olah kerajaan tidak menghormati kehendak rakyat negara ini. Tidak menghormati kebebsan bersuara, dan membunuh demokrasi yang memberi ruang luas kepada media.

"Berbanding kedudukan saya dalam Umno sekarang ini, saya rasakan apa yang lebih penting adalah isu penggantungan dua akhbar baru-baru ini," katanya menjawab soalan pemberita.

Tiada ulasan: