"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

304,358 warga Malaysia lepas kewarganegaraan! Saya sekali?..

dewa
Tengku Razaleiegh sebelum ini melaporkan bahawa semakin ramai golongan profesional khususnya warga Malaysia keturunan Melayu yang melepaskan kewarganegaraan Malaysia dan berhijrah ke luar negara. Di bawah pemerintahan UMNO/Najib, angka ini terus meningkat. Artikel ini menganalisa punca-puncanya.

KUALA LUMPUR, Dec 1 – The number of Malaysians who surrendered their citizenship has almost doubled in this year, according to Deputy Foreign Minister Senator A. Kohilan Pillay, who revealed today that about 3,800 Malaysians have given up their citizenships to date compared to 2,000 last year.


This figure, however, is much smaller than the 304,358 Malaysians who were reported to have migrated from March 2008 to August 2009."

Kezaliman dan ketidakstabilan politik dan ekonomi, selain kadar jenayah yang tinggi merupakan salah satu puncanya. Di Malaysia, jenayah sangat tinggi dan pihak polis kelihatan lebih berminat menyerang pusat-pusat ceramah dan mengambil rasuah dari menangani jenayah yang semakin menjadi-jadi. Contohnya kes ragut. Di Macau dan Hong Kong, penulis boleh makan sambil meletakkan iphone penulis di atas meja untuk membaca akhbar online. Di Malaysia, iphone milik rakan-rakan penulis diragut apabila diletakkan di atas meja makan. Kes pecah rumah, rogol, bunuh, pecah amanah, rasuah, bom model Monggolia, ISA, OSA, campak dari atas bangunan, SEMUA ADA..

Meskipun begitu, mereka yang 'beriman' dengan UMNO terus membutakan mata dan memekakkan telinga.

Kedudukan Malaysia di mata dunia dalam isu rasuah pula terus jatuh dari 40 lebih ke hampir 60. Malaysia semakin teruk rasuahnya sedangkan Singapura berada di tangga ke-4! Ini menyebabkan golongan professional semakin tawar hati.

Kezaliman dan penganiayaan oleh UMNO juga merupakan antara punca utama. Sebagai contoh, selain penulis, ayah penulis juga memiliki ijazah kedoktoran. Meskipun begitu, ayah penulis yang sudah menjadi pensyarah lebih 30 tahun tidak diberikan sebarang promosi dan dihalang kenaikan pangkatnya kerana sikapnya yang anti-UMNO. Ini membuatkan golongan akademik dan terpelajar, yang tidak ingin mengampu UMNO, mengambil langkah melarikan diri ke negara lain.

Faktor wang bukan punca utama sekalipun ada peranannya. Sebagai contoh, gaji pensyarah di malaysia adalah antara RM2500 hingga RM4000. Gaji pensyarah muda di luar negara (contohnya negara maju seperti US atau Hong Kong) pula adalah antara RM14,000 hingga RM33,000 sebulan. Faktor gaji yang tinggi dan kurangnya kerenah birokrasi membuatkan golongan professional semakin tawar hati hendak tinggal di malaysia.

Sebelum penulis berhijrah ke luar negara dahulu, penulis pernah dipanggil untuk menghadiri temuduga jawatan pensyarah di universiti di malaysia. Antara soalan yang ditanya ialah parti apa yang disokong oleh penulis dan kegiatan masa lapang penulis. Inilah juga universiti yang membuang pelajar dari hostel kerana tidak mengundi calon yang pro-UMNO.

Meskipun penulis bekerja di luar negara, penulis tidak akan sesekali melepaskan kewarganegaraan Malaysia. Bagi penulis, Malaysia ini bagaikan anak. Mungkin anak itu baik, mungkin anak itu jahat, tetapi anak tetaplah anak. baik atau jahat, keluarga sendiri juga.

Lawan tetap lawan. Sekalipun ditekan, kita mesti terus memberi sumbangan masa dan harta demi perjuangan Islam. Kalau UMNO hendak halang penulis, mereka perlu mengebom penulis atau mencampakkan penulis dari tingkat 14 terlebih dahulu kerana asalkan masih hidup, penulis dan rakan-rakan tidak akan redha dengan kezaliman UMNO.

Meskipun begitu, bukan semua setuju dengan penulis. Semakin ramai golongan professional yang meninggalkan Malaysia secara terus. Lihat saja skandal zon bebas Pelabuhan Klang. Laporan audit bebas PwC malaporkan kerugian akibat skandal ini dijangka perlu ditanggung sehingga 2041! Siapa yang nak kerja di sini dalam bidang ini kalau keadaan tak berubah. Bagi warge Felda, asal dapat RM50 dan kain palekat, jadilah...

Susah kita kalau macam nih..

-tranungkite-

Tiada ulasan: